Vem står risken för varans försvinnande?

Vem bär ansvaret för ett paket som inte hämtats ut på posten? Jag hämtade aldrig ut paketet och på deras hemsida står det att man ska betala 250 kr för icke uthämtat paket. och det förstår jag. Men nu är det så att paketet har försvunnit företaget säger att dom inte har fått tillbaka det och posten säger att dom har skickat tillbaka det. Nu har jag en skuld på detta företaget på 760 kr. Har inte företaget en försäkring för sådant? När jag har fått svar ifrån er ska jag ringa företaget ifråga och ifråga sätta deras kund service.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

Förhållandet rör ett köp av en vara som en näringsidkare tillhandahåller en konsument, således är (1990:932) Konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig i det ifrågavarande fallet – se (https://lagen.nu/1990:932).

I enlighet med 8 § st. 2 KKöpL går risken för varan över på köparen när varan avlämnats. Vidare kan man av 6 §, samma lag, utläsa att varan anses avlämnad när den kommit i köparens besittning.

Av fallet att döma har varan inte kommit i Din besittning, således bär säljaren risken för varan och därmed ansvaret för varans försvinnande eller uppkomna skador.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare