Vem står risken för retur

2018-01-09 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hejsan, jag gjorde en retur på kläder till Ivyrevel på cirka 2500 kr. Nu har postnord troligtvis slarvat bort mitt paket eftersom jag skickade det den 27/12 och det har varit fast i Borås sen den 28/12 när jag sökte på paketets kolli ID. Jag har varit i kontakt med postnord men dom vill i princip inte hjälpa mig. Dom säger att jag ska kontakta mottagaren och att mottagaren får lösa det.Hur ska jag göra? Vad har jag rätt till?
SVAR

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

I detta fallet blir den tillämpliga lagen konsumentköplagen. Enligt den 7 § ansvarar säljaren för kostnader som uppkommer före avlämnandet. Eftersom du tagit emot paketet är denna paragrafen inte tillämplig och det innebär att risken gått över på dig. Enligt den 8 § ska köparen som bär risken betala varan även om den kommit bort. Vilket innebär att du som huvudregel bär risken trots att Postnord slarvat bort det. Innebörden av det är att du blir skyldig att betala till Ivy Revel ändå.

Om du inte fått din leverans kan du reklamera det på PostNords hemsida!

Hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline Larsson
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1350)
2022-01-28 Har jag rätt till ersättning om mina 39 700 bilder försvinner?
2022-01-26 Vad kan du kräva när du som konsument fått en felaktig vara?
2022-01-26 Reklamation av köp
2022-01-25 När har man rätt att häva ett köp av en telefon?

Alla besvarade frågor (98701)