Vem står för returfrakten vid en felaktig vara (reklamation)?

Köpte en vara från en internetbutik i Sverige, fick hem varan och upptäckte att den är felbyggd. Nu mejlade jag säljaren och berättade det och bad om att få reklamera varan, valde även att häva köpet och inte få en ny varan (man kunde välja i menyn).

Vem står för returfrakten? Det är ju en reklamation och inte ångerrätt så det borde vara säljaren, tänker jag..

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det gäller ett internetköp mellan dig som konsument och en internetbutik är tillämpliga lagar Distansavtalslagen (DAL) och Konsumentköplagen (KKöpL).

Vad gäller för ångerrätt i vanliga fall?
Vad gäller ångerrätt så ska du som konsument stå för returfrakten om inte företaget (näringsidkaren) har gått med på att stå för fraktkostnaden (DAL 2 kap. 13§). Företaget står också för kostnaden för returfrakten om inte information om villkoren har givits på rätt sätt (i enlighet med 2 kap. 2, 3 och 5§§).

Vad gäller för en reklamation?
Nu gäller det dock en reklamation eftersom du råkat ut för en felbyggd vara och då blir det inte direkt fråga om ångerrätt, precis som du själv säger. Här finns istället en form av skadeståndsregler i Konsumentköplagen som är till din hjälp. Har du råkat ut för fel på en vara ska säljaren stå för merkostnader som uppstått till följd av den felaktiga varan. Säljaren ska alltså stå för returfrakten (KKöpL 30§).

Sammanfattningsvis ska säljaren stå för returfrakten vid en reklamation eftersom det är en kostnad som uppstår till följd av den felaktiga varan. Mitt tips är att kontakta säljaren igen innan du skickar tillbaka varan så att det kan lösas så smidigt som möjligt.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare