FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp29/11/2021

Vem står för rättegångskostnaderna och vart ska rättegången hållas?

Hej. Jag blev nyligen stannad av polisen & de påstod att jag hade telefonen i handen medans jag körde. Detta stämmer inte överhuvudtaget och jag valde självklart att neka brottet. Detta skedde i en annan ort än där jag bor, 60 mil hemifrån. Jag valde att ta en försvarare som staten utser till mig.

Mina frågor är:

Kommer jag bli tvungen att betala för rättegången, advokat osv om jag mot förmodan skulle bli dömd?

Rättegången ska hållas 60 mil hemifrån. Går det att ansöka om att rättegången ska hållas där jag är bosatt möjligtvis? Känns himla trist att behöva åka 60 mil för en rättegång angående mobil i handen vid körning. Ännu mer surt när jag genuint inte anänvde telefonen. Känns så hima orättvist.

Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline! Nedan behandlar jag svaren på dina två frågor; vem som står för rättegångskostnaderna i ett brottmål och vart en rättegång ska hållas.

Vem står för rättegångskostnaderna?

I brottmål kan den misstänke (dvs den tilltalade) bli antingen friad eller fälld. Om den misstänkte blir fälld så betyder det att denne anses vara skyldig till det aktuella brottet. Den misstänkte är då skyldig att betala vissa (men inte alla) rättegångskostnaderna, t.ex. arvode till försvararen (rättegångsbalken 31 kap 1 §). Resterande belopp av rättegångskostnaderna som den misstänkte inte måste betala kommer istället att betalas av staten (dvs genom skatt).

Om den misstänke däremot skulle bli friad så kommer staten stå för samtliga rättegångskostnader (rättegångsbalken 31 kap 2 §).

Vart ska rättegången hållas?

Enligt 19 kap. 1 § rättegångsbalken (RB) är laga domstol i brottmål rätten i den ort, där brottet förövades. Brott anses förövat på den ort där den brottsliga handlingen företogs och/eller brottet fullbordades. Det är således i denna ort som polis eller åklagare startar brottmålsprocessen, genom en s.k. förundersökning (23 kap. RB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare