FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp23/03/2023

Byte av målsägandebiträde en andra gång

Hej! Under vilka omständigheter kan jag byta målsägarbiträde en andra gång? Kan ni ge exempel? Den jag har nu trycker ner mig och verkar inte bry sig om hur jag mår eller ser på saken, utan allt handlar om honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Lag (1988:609) om målsägandebiträde, förkortat “BiträdesL”.

Byte av målsägandebiträde första gången

Enligt 4 § 3st BiträdesL får ett byte av målsägandebiträde beslutas av rätten, om det finns särskilda skäl. Det är alltså svårt att få byta biträde. Oftast krävs det att det finns en djup förtroendekris och svåra samarbetsproblem. Domstolen väger också in vad det är för slags brott som brottsoffret har utsatts för, brottsoffrets personliga förhållanden och hur långt handläggningen av brottsmisstanken har kommit.

Byte av målsägandebiträde andra gången

Om ett målsägandebiträde har bytts ut en gång, får ett nytt byte bara ske om det finns synnerliga skäl. Synnerliga skäl sätter ett ännu högre krav än vad särskilda skäl gör, det är alltså oehört svårt att få byta biträde en andra gång. Det betyder dock inte att det är omöjligt. Även här spelar det roll vad det är för brott det rör sig om, brottsoffrets personliga förhållanden och hur långt gången handläggningen kommit. Exempelvis så anses sexualbrott vara extra känsliga och ger större marginal för byte av biträde.

Då jag saknar information kring dina personliga förhållanden såsom exempelvis ålder samt vad det är för brott och handläggningsstadiet så är det svårt för mig att ge vidare information och rådgivning kring dina möjligheter till att byta biträde en andra gång. Det bästa du kan göra är att helt enkelt vända dig till domstolen med en skriftlig begäran om att få byta målsägandebiträde och se hur de beslutar. Det är väldigt viktigt att du noggrant och tydligt förklarar i begäran varför du vill byta biträde!

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Alexander MårtenssonRådgivare