Vem står för rättegångskostnaderna för en tilltalad som frikänns?

Ställde denna fråga tidigare:

Tack för snabbt svar!

Men finns det risk att hon behöver stå för motparten kostnader om det inte blir en fällande dom?

Hej!Min sambos dotter har polisanmält sin gamla arbetsgivare för sexuella trakasserier och nu har åklagare beslutat att ta detta vidare till åtal.Tidigare i veckan fick dottern frågan om hon ville ha ett målsägarbiträde och som vi förstod så skulle inte detta medföra ngn kostnad för henne.Men vad händer om han som är anmäld inte blir fälld, kommer hon då ev. får stå för några kostnader?mvh.

SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är domstolen som förordnar målsägandebiträde när förundersökningen har inletts. Det är staten som står för kostnaderna för målsägandebiträdet och det kostar ingenting för målsägande själv. Om den tilltalade döms för brottet kan det hända att hen få betala tillbaka kostnaderna för målsägandebiträdet till staten. Din sambos dotter kommer således aldrig kunna bli tvungen att stå för kostnaderna för ett målsägandebiträde som domstolen har förordnat, däremot kan den tilltalade behöva göra det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du återkom till Lawline med din följdfråga!

Så länge det är en åklagare som har väckt åtal i målet kan målsägande inte bli skyldig att ersätta den tilltalades rättegångskostnader om hen blir frikänd. Domstolen kan då bestämma att den tilltalades kostnader ska stanna på staten och bekostas med allmänna medel helt eller delvis. Detta enligt 31 kap 2 § rättegångsbalken (RB). (Det finns ytterst sällsynta fall där målsägande väcker åtal och då kan reglerna avvika men detta är med all sannolikhet inte aktuellt i ert fall.) Det finns alltså ingen risk i ert fall att din sambos dotter kan behöva betala den tilltalades rättegångskostnader i händelse av en friande dom. Frågan är dock befogad eftersom motpartskostnaderna läggs på den förlorande parten i tvistemål enligt 18 kap 1 § RB. Din fråga gäller sexuella trakasserier vilket är ett brott och då blir reglerna i 31 kap RB om rättegångskostnader i brottmål aktuella.

Vänligen,

Astrid Niva-LindmarkRådgivare