Bör man tvista i domstol efter beslut från ARN?

Vi köpte våran bil av bilfirma i april månad, frågade om blanka papper, om allt fungerade och den var trygg att köra. Fick fräscha bilder från bilfirman och de bekräftade via mejl att allt var bra med bilen och gått igenom besiktning med blanka papper. När bilfirman levererar bilen har de : Plockat ut dubben på däcken Ac är trasig Oljeläckage Bakljus ur funktion Airbag felkodar Motorlampa lyser Ej städad bil Felkoderna var släckta med dator och dök upp dagen efter. Skrev till företaget och ville häva köpet. De nekade och menade att jag enbart ville häva köpet pga smutsig bil. Har vunnit tvisten genom ARN där de ska häva köpet och återbetala alla pengar. De nekar fortfarande och vägrar häva köpet. Vart kan jag vända mig nu ? Har en 2 åring och en liten påväg. Behöver en trygg bil och hela denna process har varit psykiskt påfrestande!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad innebär beslut från ARN?

Beslut som ARN fattar är bara en rekommendation, vilket betyder att företag inte behöver följa ARN:s beslut, trots att de flesta företagen följer ARN:s beslut (se här). De företag som dock inte följer ARN:s beslut kan hamna på en ”svart lista” som publiceras i Sveriges Konsumenters tidning Råd & Rön. Om ett företag inte följer ARN:s beslut kan konsumenten vända sig till domstol genom att ansöka om stämning.

Att tvista i domstol

Observera att i tvistemål såsom konsumenttvister ska den förlorande parten som huvudregel betala motpartens rättegångskostnader (18:1 rättegångsbalken, RB). Är ditt tvistemål förenklat, vilket betyder att du inte yrkar mer än 26 250 kronor, så gäller något annorlunda rättegångskostnadsregler (1:3 d RB). Till exempel får man endast ersättning för rättslig rådgivning under en timme, ansökningsavgiften, vittnesbevisning, översättning av handlingar och resa och uppehälle för part på grund av sammanträde (18:8 a RB). Att du har fått ett gynnande beslut från ARN kan indikera att dina chanser att vinna i domstol är större. Så länge ditt yrkande är högre än det ovan nämnda finns även en möjlighet att du kan få full ersättning för dina rättegångskostnader.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Ett beslut från ARN är inte bindande, trots att företag vanligtvis följer ARN:s beslut. Det som återstår är att stämma företag vid domstol, om du anser att du vill och förstår riskerna. Jag skulle råda dig att först ta kontakt med en jurist som kan bedöma din chans till framgång, till exempel här hos oss på Lawline. Därefter kommer du kunna fatta ett beslut om ifall du vill gå till domstol.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare