Vem står för mögelkostnader i hyresrätt?

Det har blivit mögel i våran lägenhet sedan januari, vi har anmält hyresvärd och efter 2-3 månader dom har kommit och målade den men de ska skicka rekning för att betala.

Det är inte våran fel att mögel har blivit i våran lägenhet och vi har även bevis om allt?

Vi vill ha en svar om detta.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Kort svar:

Ni som hyresgäster ska inte betala räkningen för det jobb som behövdes göra i lägenheten för att bli av med möglet, utan det är er hyresvärd skyldig att stå för.

Långt svar:

Hyresvärden är skyldig att hålla lägenheten i det skick som enligt den "allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet" (12:9 1 st jämte 12:15 jordabalken). Detta innebär att lägenheten behöver hålla viss standard och kunna användas för det ändamål som den hyrs ut för, i ert fall ska den fungera som er bostad.

Avgörande för om lägenheten anses som brukbar är bl.a. underhållsskicket och vid en sådan bedömning har man till exempel tidigare ansett att lägenheter inte är beboliga om andelen radon i lägenheten överstiger Socialstyrelsens riktvärde (NJA 1964 s.434). Mögel kan ge bland annat luftvägsproblem och anses vara hälsofarligt vilket gör att, med mögel kan er lägenhet inte anses som brukbar för ert ändamål och detta har hyresvärden skyldighet att se till att den är.

Hyresvärden ska dessutom med visst mellanrum (ca 14 år) stå för sådant som målning, reparationer som krävs beroende på lägenhetens ålder och skick. Det är alltså hyresvärdens skyldighet att se till så att lägenheten inte har mögel så att ni kan använda lägenheten som bostad.

Hoppas detta var svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare