Uppsägning och tillgänglighetsanpassning
Lawline svarar
Inledande bedömning
Uppsägning från hyresvärden: En hyresvärd kan säga upp ett hyresavtal endast om det finns saklig grund (12 kap. 46 § jordabalken). Saklig grund kan exempelvis vara att hyresgästen allvarligt åsidosätter sina skyldigheter, men hyresvärden måste kunna styrka detta. Hyresvärden måste alltså kunna styrka att det är just du som brustit i sorteringen. Utan dokumentation, foto- eller filmbevis eller tydlig upprepning, är det svårt att rättsligt motivera en uppsägning. Hyresvärden bör först bevisa att det är du som har felsorterat, och därefter uppmana dig till rättelse (det kan vara en rättelseanmodan som skickats på rek?). Någon grund för uppsägning dessförinnan är svårmotiverad.
Tillgänglighet och funktionsnedsättning: Diskriminering på grund av funktionsnedsättning är inte tillåtet (1 kap. 4§ och 2 kap. 3 § diskrimineringslagen). Hyresvärdar ska även vidta skäliga åtgärder för att personer med funktionsnedsättning ska kunna använda bostäderna på lika villkor som andra. Det innebär att hyresvärden måste vidta rimliga anpassningar för att du ska kunna sköta sophanteringen, exempelvis när avstånd och backar gör det fysiskt svårt. Att inte ta hänsyn till detta kan anses vara indirekt diskriminering. Tidigare byggbrister kan dock påverka bedömningen av vad som är rimligt att kräva. Det är exempelvis inte rimligt att utgå från att det ska vara lika praktiskt att sortera sopor i en väldigt gammal byggnad i jämförelse med en nybyggnation.
Bristande underhåll och skador: Om du skadat dig på grund av bristande halkbekämpning eller andra underhållsbrister, kan hyresvärden hållas ansvarig för skadestånd. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar personskada är skyldig att ersätta skadan (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Hyresvärden kan alltså bli ansvarig om olyckan berodde på att de underlåtit sig att vidta nödvändiga åtgärder, exempelvis halkbekämpning på parkering och gångvägar. Det är dock viktigt att undersöka om platsen där olyckan skedde faller under hyresvärdens eller kommunens ansvar för underhåll. För att nå framgång med eventuellt krav på skadestånd måste du ha dokumenterat dina skador och kunna bevisa ett samband mellan bristande underhåll och skadan.
Åtgärder / Rekommendationer
- Dokumentera: Ta bilder på backe, gatkanter, felparkerade bilar och sopstationerna. Anteckna datum, tid och beskrivning av händelser där sophantering är svår. Dokumentera eventuella skador från bristande halkbekämpning eller underhåll.
- Skriftlig kommunikation med hyresvärden: Om det inte är du som har felsorterat kan du hävda att det inte finns någon grund för brevet eftersom du inte har felsorterat. Annars kan du beskriva dina funktionsnedsättningar och svårigheter med sophanteringen. Begär att hyresvärden först vidtar åtgärder eller anpassningar innan någon uppsägning kan anses skälig. Hänvisa uttryckligen till 1 kap. 4 § och 2 kap. 3 § diskrimineringslagen och påpeka att enstaka felsortering eller praktiska svårigheter inte utgör saklig grund för uppsägning.
- Kontakta kommunen: Om byggbrister eller bristande halkbekämpning kvarstår kan kommunen ha tillsynsansvar.
- Stöd från handikapporganisationer: Kan ge råd och agera som medlare i kontakter med hyresvärd.
- Rådgivning: Kontakta hyresgästföreningen för rådgivning och hjälp i bemötandet med hyresvärden (du kan bli medlem om du inte är).