Uppsägning och tillgänglighetsanpassning

Min hyresvärd har skickat rek. brev med hot om uppsägning till mig och en granne. Vi är båda rörelsehindrade med artros. Soptunnor för mat och restavfall har placerats inom 50 m från porten. Helt ok. Övrigt ska ner till gatan, 120 m nedför backe och över gatkanter. Svårt med kryckor och rullator! Ibland blir det för jobbigt. Ofta står det felparkerade bilar och blockerar avfasningen i gatkanten. Hur mycket kan de kräva av handikappade personer? Ingen hänsyn tas till våra begränsningar. Ingen av oss har barn i närheten som kan hjälpa till. De rotar i tunnorna, öppnar påsarna. Enligt brevet kan de "koppla felsorterade sopor till lägenheten". Krävs inga bevis? Foto? Jag har inte slängt ngt med namnuppgifter på. Tunnorna är låsta, så visst, det är någon av oss två. Känns som ren hämnd för att de pga brister i bygget från början fått fixa både sopsortering och handikapparkering. De byggde alltså inte enligt bygglovet. Kommunen fick gå in och hota med vite. Känner mig väldigt uppgiven i en redan jobbig situation. Till råga på allt beror min skada delvis på att jag halkade på parkeringen p g a obefintlig sandning/halkbekämpning, vilket de naturligtvis inte känns vid. Inte ett knyst från dem trots att jag omg informerade om det inträffade. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Inledande bedömning

Uppsägning från hyresvärden: En hyresvärd kan säga upp ett hyresavtal endast om det finns saklig grund (12 kap. 46 § jordabalken). Saklig grund kan exempelvis vara att hyresgästen allvarligt åsidosätter sina skyldigheter, men hyresvärden måste kunna styrka detta. Hyresvärden måste alltså kunna styrka att det är just du som brustit i sorteringen. Utan dokumentation, foto- eller filmbevis eller tydlig upprepning, är det svårt att rättsligt motivera en uppsägning. Hyresvärden bör först bevisa att det är du som har felsorterat, och därefter uppmana dig till rättelse (det kan vara en rättelseanmodan som skickats på rek?). Någon grund för uppsägning dessförinnan är svårmotiverad.


Tillgänglighet och funktionsnedsättning: Diskriminering på grund av funktionsnedsättning är inte tillåtet (1 kap. 4§ och 2 kap. 3 § diskrimineringslagen). Hyresvärdar ska även vidta skäliga åtgärder för att personer med funktionsnedsättning ska kunna använda bostäderna på lika villkor som andra. Det innebär att hyresvärden måste vidta rimliga anpassningar för att du ska kunna sköta sophanteringen, exempelvis när avstånd och backar gör det fysiskt svårt. Att inte ta hänsyn till detta kan anses vara indirekt diskriminering. Tidigare byggbrister kan dock påverka bedömningen av vad som är rimligt att kräva. Det är exempelvis inte rimligt att utgå från att det ska vara lika praktiskt att sortera sopor i en väldigt gammal byggnad i jämförelse med en nybyggnation.


Bristande underhåll och skador: Om du skadat dig på grund av bristande halkbekämpning eller andra underhållsbrister, kan hyresvärden hållas ansvarig för skadestånd. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar personskada är skyldig att ersätta skadan (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Hyresvärden kan alltså bli ansvarig om olyckan berodde på att de underlåtit sig att vidta nödvändiga åtgärder, exempelvis halkbekämpning på parkering och gångvägar. Det är dock viktigt att undersöka om platsen där olyckan skedde faller under hyresvärdens eller kommunens ansvar för underhåll. För att nå framgång med eventuellt krav på skadestånd måste du ha dokumenterat dina skador och kunna bevisa ett samband mellan bristande underhåll och skadan.


Åtgärder / Rekommendationer

  1. Dokumentera: Ta bilder på backe, gatkanter, felparkerade bilar och sopstationerna. Anteckna datum, tid och beskrivning av händelser där sophantering är svår. Dokumentera eventuella skador från bristande halkbekämpning eller underhåll.
  2. Skriftlig kommunikation med hyresvärden: Om det inte är du som har felsorterat kan du hävda att det inte finns någon grund för brevet eftersom du inte har felsorterat. Annars kan du beskriva dina funktionsnedsättningar och svårigheter med sophanteringen. Begär att hyresvärden först vidtar åtgärder eller anpassningar innan någon uppsägning kan anses skälig. Hänvisa uttryckligen till 1 kap. 4 § och 2 kap. 3 § diskrimineringslagen och påpeka att enstaka felsortering eller praktiska svårigheter inte utgör saklig grund för uppsägning.
  3. Kontakta kommunen: Om byggbrister eller bristande halkbekämpning kvarstår kan kommunen ha tillsynsansvar.
  4. Stöd från handikapporganisationer: Kan ge råd och agera som medlare i kontakter med hyresvärd.
  5. Rådgivning: Kontakta hyresgästföreningen för rådgivning och hjälp i bemötandet med hyresvärden (du kan bli medlem om du inte är).
Soroosh ParsaRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000