FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/10/2013

Vem står faran för varan vid transport då köplagen är tillämplig

En säljare ska leverera två bord till en köpare! De två borden ska levereras två veckor efter beställning, alltså den 15 augusti. Säljaren använder sig av en fraktare som brukar köra snabbt och säkert. Denna dag var det ovanligt halt och skrivborden kasar inne i bilen, de var inte rätt fastsurrade och fick skador i skivorna som blev ganska fula. Köparen blev besvikna när de såg borden. Vad kan de göra nu? Vika alternativ har de? Vem står faran? Både säljaren och köparen är företag (AB) och fraktbolaget också.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Det framgår av din fråga att köpare och säljare är företag och därför blir köplagen (KöpL) tillämplig. Frågan som först måste besvaras är: När övergår risken för varan från säljaren till köparen. Enligt KöpL 13 § övergår risken för varan på köparen när varan avlämnats enligt avtal (alltså om ni har reglerat i ett avtal när köparen ska anses ha fått varan) eller när varan anses avlämnad enligt 6 eller 7 § KöpL.

Detta är ett transportköp enligt 7 §. Säljaren har ingen skyldighet att sända varan till köparen. Av vad som framkommer i frågan verkar det i vilket fall som om att säljare och köpare kommit överens om att säljaren ska ordna med transporten.

Av frågan framkommer inte vart säljaren respektive köparen har sin vistelseort.

7 § 1 st. KöpL (Platsköp) gäller köp där det på grund av avtalet, sedvänja eller annan omständighet åvilar säljaren att sända eller transportera varan till köparen på samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen sköter om transporten av liknande varor. I sådana fall sker avlämnandet då varan överlämnas till köparen. Den praktiska betydelsen härav är att säljaren bär risken för den lokala transporten. Likaså svarar säljaren för fel som uppkommit under transporten. (Prop. 1988/89:76 sida 71.)

7 § 2 st första meningen KöpL (Distansköp) gäller köp där varan skall sändas till köparen och detta förutsätter en transport från en ort till en annan eller i övrigt en transport som inte kan betraktas som lokal enligt första stycket. Avlämnandet av varan sker då när varan överlämnats till transportören. Risken går därmed över på köparen när varan lämnats till transportören.

Beroende på vilket av dessa nämnda alternativ som gäller i detta fall råder jag köparen att vid ett platsköp kontakta säljaren och reklamera varan. Föreligger däremot ett distansköp får köparen kontakta transportören då det av vad som framkommer i frågan var transportörens fel att borden fått skador.

Med vänlig hälsning

Karin OlofssonRådgivare