Vem ska man vända sig vid fel i vara?

Jag har ett kylskåp som låter illa. Tillverkaren säger att det är inom specifikationerna och inte ett fel på produkten, men säger att jag kanvända mig till återförsäljaren för att reklamera. Återförsäljaren säger att de inte kan göra det, utan hänvisar mig tillbaka till tillverkaren. Vad gäller? Har återförsäljaren skyldighet att hjälpa mig trots att tillverkaren säger att det inte är ngt fel på produkten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Innan vi konstaterar vem du ska vända dig till, måste det först fastlås huruvida det föreligger fel i kylskåpet eller inte. Eftersom att du är konsument, är konsumenköplagen (KköpL) tillämplig.

Detta skulle kunna utgöra ett fel enligt 16 § 3 st. 3 p. KköpL, då den avviker från vad du med fog kunnat förutsätta, dvs att den låter mycket. Vidare har du reklamerat enligt 23 § KköpL, vilket är bra. Beroende på vilken påföljd du vill göra gällande återfinns det avhjälpande, hävning, skadestånd eller omleverans. Gällande vem du ska vända dig emot är det återförsäljaren. Detta därför att det är ni två som är avtalspart. Sedan får återförsäljaren i sin tur rikta sig mot tillverkaren, men det är inte ditt problem. Detta leder således till att du har rätt att åberopa påföljder gentemot återförsäljaren.

Hoppas du är nöjd med svaret och du är varmt välkommen åter ifall du har fler funderingar!

Mvh,

Filip BraunRådgivare