Vem ska ersätta söndrig glasdörr på butik i hyrd lokal?

Hej! Vi har en butik hyrd av en bostadsrättsförening, någon kastade en sten genom dörrglaset som gick sönder. Vem ska betala för att ersätta glaset, vi eller hyresvärden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du hyr en lokal av en bostadsrättsförening. Bostadsrättsföreningen är alltså din hyresvärd. Om ni inte har avtalat något annat ska lokalen hålla sådant skick att den enligt allmän uppfattning är fullt brukbar för ert ändamål. Lokalen bör anses kunna användas som butik även utan glasdörr. För att den söndriga glasdörren ska betraktas som skada i hyreslagens (12 kap. JB) mening måste ni alltså ha avtalat om att lokalen skulle ha glasdörr. Annars ska du betala för reparationen själv.

Om glasdörren omfattas av hyresavtalet och denna skadas under hyrestiden utan att du är ansvarig för skadan, så är bostadsrättsföreningen skyldig att reparera skadan. Om bostadsrättsföreningen efter din tillsägelse inte reparerar skadan så snart som möjligt har du rätt att göra den själv och sedan kräva bostadsrättsföreningen på betalning för dina kostnader.

För att kunna kräva din rätt måste du dock kunna bevisa skadan, kostnaderna och att du givit föreningen skälig tid att reparera skadan efter tillsägelsen. Tillsägelsen bör ske genom ett rekommenderat brev till föreningen.

Detta är vad som inryms i vår gratisrådgivning. Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Johan LandströmRådgivare