Vem ska ersätta skada på en hyreslägenhet, när skadan uppstått av utomstående?

Jag har en fråga om ett sönderslaget fönster på en hyreslägenhet. Min granne har trakasserat mig en tid och en av hans gäster vid tillfället kastade sönder fönsterrutan hos mig en kväll då de höll på att trakassera och hota mig. Nu kräver min fd hyresvärd mig på ersättning för fönstret till trots att han vet vem som ligger bakom. Är det rätt eller fel? På Min hyresdeposition drog han av ersättning för fönstret. Kan jag begära tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta handlar om ett hyresavtal och dessa regler finns i 12 kapitlet jordabalken (JB) eller även kallat "hyreslagen".

Vårdplikt
Du har som hyresgäst en vårdplikt av lägenhet, detta innebär att du ska visa den aktsamhet som skäligen kan fordras av en ordentlig person (12 kap. 24 § JB). Den exakt gränsen för hur långt vårdplikten sträcker sig är svårt att säga, detta beror på det enskilda fallet och man får ta vägledning i praxis inom området. Men det man i alla fall kan säga är att du som hyresgäst är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom ditt vållande. Du är även skyldig att ersätta all skada som någon annan i hushållet eller gäster till dig orsaker, genom ex vårdslöshet eller försummelse (12 kap. 24 § JB).

Ersättningsskyldig
Med det ovan sagda krävs det som huvudregel att du som hyresgäst har orsakat skadan genom vårdslöshet för att bli skadeståndsskyldig och därmed behöva ersätta den uppkomna skadan. Men med det sagt är det viktigt att skilja på din vårdplikt och skyldighet att underhålla lägenheten. Hyresgästens vårdplikt innebär inte att hyresvärden kan vänta sig att hyresgästen ska hålla lägenheten i det skick som den hade på tillträdesdagen. Hyresgästens vårdplikt innebär att hyresgästen har en skyldighet att vid användandet av lägenheten handla på ett sådant sätt att det inte uppkommer större slitage än vanligt samt undvika att det uppstår risker för skador. Vanlig förslitning av lägenheten är inget som hyresgästen blir ersättningsskyldig för.

Detta innebär att du som utgångspunkt inte ska behöva ersätta det sönderslagna fönster som har orsakats av någon utomstående (din grannes gäst). Men det svåra här kan bli bevisfrågan. Vem är det som egentligen ska visa på när och hur skadan på fönstret hur uppstått?

Bevisning
Huvudregeln enligt praxis är att hyresvärden ska bevisa att hyresgästen har vållat skadan (se NJA 1987 s. 668). I NJA 1975 s. 657 uttalade dock domstolen att skada som typiskt sett uppkommer genom ovarsamhet får antas ha vållats av hyresgästen, såvida det inte framkommer omständigheter som tyder på att skadan kan ha uppkommit på annat sätt. En krossad ruta utifrån kan mycket möjligt vara ett sådant exempel där det är tydligt att det ej orsakats av hyresgästen.

Sammanfattning
Utgångspunkten är att du inte ska behöva ersätta skada eftersom skadan varken är vållad av dig eller någon som du ska vara ansvarig för (12 kap. 24 § JB). Det svåra här blir dock bevisningen. Det är hyresvärden som ska kunna bevisa att du orsakat skadan men samtidigt är utgångspunkten att det är du som hyresgäst som orsakat skadan om det ej är tydligt att det uppkommit på annat sätt.

Jag skulle rekommendera dig att vända dig till hyresnämnden som medlar i hyrestvister, exempelvis vid tvister om ersättning och lägenhets skick. Tryck HÄR för information om hyresnämnden och information om ansökan.

Om du skulle känna ett behov att tala med en jurist så kan du boka en tid med en av våra jurister direkt på http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare