Vem ska betala konkursförvaltarens arvode?

Personlig konkurs

Tingsrätten i Helsingborg håller på. Min skuld till Skatteverket är ca 51.000,-

konkursförvaltare advokat – flickan tidigare arbetade i Tingsrätten – stängde min konto samma dag som Tingsrätten beslutade om konkursen. Det var ca 12.000 kr där. Jag hade inget som jag skulle kunna sälja för att betala min skuld till Skatteverket. Jag uppfattar – med Era tidigare svar, att konkurs inte befriar mig från denna skulden jag har kvar hos Skatteverket – jag blir inte skuldfri - utan de skulder som finns kvar – och det kommer att finnas hos Skatteverket trots att en del blev betald innan jag fick veta om konkursen, kan man kräva mig på senare. Men jag undrar advokatens arvode och hans krav på kostnadsersättning – ( kan vara himla höga med utgångspris typ 2.000 kr per timme) – vem ska betala dessa ? Jag blev av med mina inkomster som jag hade tidigare från min enskilda firma – näringsförbud som konkursens konsekvens. Bli hans arvode min skuld ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skattefordran

Den skattefordran som kvarstår obetald kan krävas av dig ur de tillgångar du förvärvar efter konkursen. Om det däremot hade varit fråga om en juridisk person som gått i konkurs skulle fordran inte kunna utkrävas.

Arvode och kostnadsersättning till förvaltaren

Arvode och kostnadsersättning till förvaltaren är en konkurskostnad (14 kap. 1 § konkurslagen). Det är konkursboet som står för konkurskostnaderna och de betalas först i konkursen. Om konkursboet inte kan betala konkurskostnaderna betalas de av staten (14 kap. 2 § konkurslagen). Du kommer därför inte att ådra dig förvaltarens arvode som din skuld efter konkursen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare