Vem ska betala fakturan?

Har haft en vattenskada i bostadsrätt.?Skadan orsakad av en person, som somnat i duschen. Renoveringen är nu klar men brf HSB kräver mig på brfs självrisk 89000kr, dubbelt basbelopp.

Jag anser, att den som orsakat vattenskadan ska betala. Han har vänt sig till sitt försäkringsbolag, som i 3 veckor utrett frågan men bollat tillbaka till mitt försäkringsbolag. Jag har 1 vecka på mig tills denna faktura till brf HSB ska betalas.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du först och främst behöver göra är att betala fakturan till brf HSB för att inte hamna i dröjsmål med betalningen. Ifall det skulle visa sig att det är du som måste stå för detta själv är det inte särskilt bra att inte ha betalat på flera veckor. Ifall du betalar "så länge" kan du senare kräva pengar av den som orsakat skadan och på så sätt få tillbaka det du lagt ut under tiden. Du får då en regressrätt gentemot den skadeståndsskyldige personen.

Angående skadan bör du kunna yrka på skadestånd av personen som somnat i duschen enligt 2 kap 1 § SkL. Du kan få skadestånd för de renoveringskostnader du haft samt för andra kostnader som kan ha uppstått till följd av sakskadan (5 kap 7 § SkL).

För att du ska kunna få skadestånd krävs det att personen som somnade i duschen var oaktsam/vårdslös då hen gjorde detta. Att somna i duschen, speciellt om vattnet var på, kan antagligen betraktas som vårdslöst så detta borde inte bli några problem att bevisa. Det krävs vidare att adekvat kausalitet förelåg, att det "låg i farans riktning" att det skulle uppstå stora skador om man somnade i duschen. Det måste alltså finnas ett tydligt orsakssamband mellan handlingen (att somna i duschen) och konsekvensen (att skadorna uppstod). Ifall badrummet eller avloppen t ex var i ovanligt dåligt skick är det inte säkert att detta krav är uppfyllt, i ett "vanligt" badrum kanske något sådant här aldrig hade skett. I så fall riskerar du att inte få något skadestånd, man får göra en bedömning i det enskilda fallet.

Sammanfattningsvis bör du alltså betala din faktura så länge och invänta svar från ditt och hans försäkringsbolag. Mycket i din fråga pekar på att du bör ha rätt till skadestånd då en person vårdslöst orsakat en sakskada för dig men allt beror egentligen på hur omständigheterna i ditt fall ser ut.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare