Regressrätt vid gemensam skuld.

Om jag har en gemensam skuld med andra i ett brottsmål men jag är den enda som har betalat kan jag ansöka om att överklaga min del i skulden?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du skriver en "gemensam skuld" så antar jag ni är flera personer som har ett solidariskt betalningsansvar. När flera personer har ett solidariskt betalningsansvar så kan brottsoffret vända sig till vem som helst av er för att få sina pengar. Detta gör att en och samma person kan tvingas att betala hela summan, eller i alla fall en större del.

Det du kan göra om du har betalat hela eller en större del av summan är att vända dig till de andra och kräva dom på deras del. Detta kallas att du hare en regressrätt. Lättaste sättet att lyckas få dessa pengar är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då dom kan dom hjälpa dig att driva in summan. Efter det att du fyllt i en ansökningsblankett och skickat in till Kronofogden får den du riktar krav mot ett föreläggande från kronofogden. Detta sker genom delgivning.

På Kronofogdens hemsida kan du ansöka om betalningsföreläggande.

Sammanfattning
Eftersom jag inte har alla omständigheter så har jag ovan svarat utifrån hur jag tror det är i ditt fall. Med detta sagt så kan du inte överklaga din del av skulden, utan det du istället kan göra är vända dig de andra för att få den summan de är skyldiga.

Detta kan du göra antingen göra på egen hand eller ta hjälp av kronofogden för HÄR.

Jag hoppas att jag någorlunda har svarat på din fråga, annars kan du skicka in en till HÄR.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare