Vem kontaktar jag för att driva ett ärende mot socialtjänsten?

Om jag behöver juridisk hjälp för att driva ett ärende mot socialtjänsten vem kontaktar jag då? Handlar om soc anmälan som varit felaktig och dom inte kontaktat den det gäller utan bara andra föräldern och även spelat ut dom mot varandra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

JO-anmälan:

Om du har blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman på en myndighet så kan du anmäla detta till justitieombudsmannen, JO. Där granskar sakkunniga jurister din anmälan och en bedömning görs om anmälan ska utredas eller inte. Här är ett formulär för JO-anmälan som du kan använda dig av.

Skadeståndsanspråk:

En JO-anmälan kan leda till att JO i ett beslut kritiserar myndigheten. Om du däremot är ute efter att få skadestånd av myndighet så kan inte JO hjälpa dig. Då ska du lämna in en stämningsansökan till allmän domstol och då är det viktigt att få juridisk hjälp. Du kan boka tid med vår juristbyrå för att få hjälp av en erfaren jurist. Lawlines jurister finns i Stockholm men har även möjlighet att hålla möten på telefon eller Skype. Jag länkar formuläret där du fyller i dina kontaktuppgifter för att få juridisk rådgivning här.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Ebba Meyer-LieRådgivare