FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/05/2018

Vem kan ta lån på ett hus?

Hej!Om man skriver över huset på sina arvingar men står kvar på lånet , kan vi då "låna på huset" för t ex renovering?Vi har nyligen värderat huset.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna ta lån på ett hus, alltså med huset som säkerhet för lånet, krävs det att man står som ägare till huset. Om du inte längre skulle stå som ägare till huset så kommer du inte kunna ha kvar lånet på huset om det är upplagt som ett så kallat bolån hos banken. Detta eftersom banken har huset som säkerhet för lånet och alltså kan kräva försäljning av huset om lånet inte skulle betalas av enligt överenskommelsen er emellan.

Det är alltså bara ägaren/ägarna av huset som kan ta ut lån på huset, oavsett syftet med lånet.

Är lånet för huset ett blanco-/privatlån utan säkerhet så påverkas inte lånet av om ägandeförhållandet av huset förändras.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare