FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/09/2023

Vem kan ta del av uppgifter som har gallrats ur belastningsregistret?

Hejsan! Enligt min vän som har blivit dömd för ett ringa narkotika brott för över 10 år sedan (med andra ord, det är preskiberat för länge sedan), kan hen aldrig få en ‘‘massa yrken’’. Hen påstår att det kommer påverka hen resten av livet. Jag är skeptisk, men vill ändå veta: Vilka yrken kan man aldrig ta del av pga att man har ett preskiberat brott (i detta fall ringa narkotika) i sitt register. Följd fråga: Vilka har ens auktoriteten att se dessa preskiberade brott när det inte ens längre visas på belastningregister?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som kan ta del av uppgifter som har gallrats ur belastningsregistret. För att besvara din fråga kommer jag främst att utgå från lag om belastningsregister.

Uppgifter i belastningstregistret

Hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret beror på vilket straff din vän fick. De gallringsfristerna som finns är 10, 5 och 3 år beroende på vilket straff det är fråga om (17 § lag om belastningsregister). Undantag för detta kan bland annat göras om man under tiden döms för ett till brott (18 § lag om belastningsregister). En uppgift ska alltid gallras när det har gått 20 år från den dag domen fördes in i registret (18 § 2 st. lag om belastningsregister).

Går det att ta del av uppgifter när de inte längre finns kvar i belastningsregistret?

I de fall uppgiften finns kvar i belastningsregistret går det att se att en person är dömd för ett brott. Om uppgifterna har gallrats från belastningsregistret innebär det att uppgiften inte längre finns med i registret och uppgifterna kan då inte ses av någon. Med andra ord kan man säga att uppgiften “förstörs”.

Det går däremot att begära ut domar även när uppgiften har gallrats ur belastningsregistret. Eftersom domar är en allmän handling har var och en rätt att begära ut dessa (2 kap. 1 § TF). För att det ska anses vara en allmän handling ska den förvaras hos en myndighet (2 kap. 4 § TF) och vara en framställning i skrift, bild eller upptagning som kan uppfattas med tekniska hjälpmedel (2 kap. 3 § TF). En dom är en allmän handling och bevaras i ett arkiv (3 § 1 st. arkivlagen). Allmänna handlingar gallras endast om de inte är nödvändiga för att tillgodose arkivets ändamål (3 § 3 st. och 10 § arkivlagen).

Sammanfattningsvis gäller följande. När ett brott inte längre finns med i belastningsregistret förstörs uppgiften och kan därför inte ses av någon. Det innebär att eventuella framtida arbetsgivare inte heller kommer kunna ta del av de uppgifterna. De flesta arbetsgivare saknar även möjlighet att begära ut utdrag ur belastningsregistret, och om de ber om ett utdrag så kommer alltså inte uppgifterna finnas med om de har gallrats. Det går däremot att begära ut domar då de är allmänna handlingar. Arbetsgivare får fritt välja vem som ska anställas och får bestämma eventuella krav som ska uppfyllas för anställning,

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare