Vem kan ansöka om bolags konkurs?

Vem har behörighet att ge in en konkursansökan till tingsrätten? Alltså har ett aktiebolag, kan jag då som VD ansöka om konkurs?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Konkurslagen innehåller regler om konkursansökan.

En konkursansökan kan göras av en borgenär, det vill säga en person eller ett företag som har en fordring på bolaget (2 kap. 4 § konkurslagen).

En konkursansökan kan även göras av en gäldenär, det vill säga av aktiebolaget själv (2 kap. 3 § konkurslagen). Om detta är fallet så ska beslutet om att ett bolag ska ansöka om att försättas i konkurs fattas av bolagets styrelse eller bolagsstämman (8 kap. 4 § aktiebolagslagen).

Eftersom att en konkursansökan kan göras av en fordringsägare eller av aktiebolaget själv genom styrelsen eller bolagsstämman så innebär detta att positionen som VD i bolaget som sådan inte ger dig en rätt att ansöka om bolagets försättande i konkurs. För att du som VD ska kunna inge en konkursansökan krävs istället att du är fordringsägare till bolaget, alternativt kan du som VD delta i beslutsfattandet om att ansöka om bolagets försättande i konkurs om du är en del av bolagets styrelse eller bolagsstämman.

Vidare information om att ansöka om konkurs finns på domstolens hemsida.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare