Vem har rätt till egendom som ingår i ett konkursbo?

Vad kallas juridiska termer eller begrep om en person eller företagare levererar varor till en butik men butiken går i konkurs och den person vill hämta sina varor men hen får inte det.

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilket juridiskt begrepp som används när någon levererat varor till en butik som efter leveransen går i konkurs, och leverantören sedan vill ha tillbaka sina varor.

Separationsrätt kan aktualiseras när någon som innehar viss egendom går i konkurs, och någon annan gör anspråk på att få ut ifrågavarande egendom från konkursboets tillgångar. Vid en konkurs kan under vissa förutsättningar någon annan än konkursboet ha rätt till den egendom som ingår i konkursboet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare