Vem har jakträtten? Föreningen eller den före detta jaktledaren som slöt avtalet?

Vi har i en jaktförening haft muntligt avtal om jakträtten på ett mindre markområde som jaktledaren tecknat i som alla trodde föreningens namn. Nu har jaktledaren hoppat av föreningen och bildat nytt jaktlag och nu hävdar han att han tecknat ett muntligt avtal på livstid och att det var ett personligt avtal. Dock har den markägaren avlidet för några år sedan och sonen har tagit över. Den nya markägaren hävdar att det är vi som har den ursprungliga föreningen som skall ha jakträtten och inte förra jaktledaren. Vem har jakträtten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Rent spontant så är ju svaret på frågan "Vem har jakträtten?" helt enkelt jaktledaren om avtalet gällde honom och den förre ägaren. Men gällde avtalet föreningen så är det föreningen som har jakträtten.
Det som är avgörande i slutändan är dock bevismöjligheterna. Och där får jaktledaren problem...

Bevismöjligheterna:
Jaktledaren kan ha rätt i att avtalet gällde mellan honom personligen och en förra markägaren, det är dock något som han har svårt att bevisa eftersom några bevis för det saknas, och det dessutom framstått för utomstående som att jaktföreningen haft rätten.

Dessutom är det till föreningens fördel att den nye markägaren anser att jakträtten tillhör föreningen. Det är på sätt och vis han som faktiskt har bestämmanderätten här och hade han stått på f.d. jaktledarens sida så hade föreningen haft problem istället. Det är han som så att säga erbjuder en sak som ni båda vill åt. Om Jaktledaren inte kan bevisa att han har ett muntligt livstidsavtal så finns det nämligen inget avtal och då står det markägaren fritt att sluta ett nytt avtal med jaktföreningen. Ett muntligt avtal är av förklarliga skäl svårt att bevisa och därför har ni som förening en klart starkare position här än den f.d. jaktledaren.

Lösningen på ert problem är således att den f.d. jaktledaren måste bevisa att livstidsavtalet föreligger, samt att det gäller mellan honom personligen och f.d. markägaren. Något som blir väldigt svårt. När han inte kan bevisa det så är det fritt fram för markägaren att sluta ett nytt avtal med föreningen.
Förslagsvis ett skriftligt sådant denna gången.

Vad ni skall göra:
Ett sätt att göra detta är att den nye markägaren skriver ett skriftligt avtal med jaktföreningen. Om den f.d. jaktledaren vill bestrida detta så får han helt enkelt gå till domstol för att få igenom sitt personliga avtal. Det kostar en hel del och dessutom är hans bevisning förmodligen obefintlig.

Om det visar sig att han har ett skriftligt avtal så blir det visserligen problematiskt för er. Men då skulle han nog ha visat det innan domstol.

God jaktlycka och Gott Nytt År!
Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare