Är det möjligt att höja avtalat pris?

November 2014 har ett muntligt avtal via telefon (som finns inspelat) slutits för en tjänst som kostar 149 kronor i månaden. Ingen skriftlig bekräftelse behövdes. Kan leverantören höja priset utan att kunden godtar höjningen skriftligt då inget sådant nämndes i telefonsamtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har haft något svårt att tolka din ärendebeskrivning men valt att tolka den på följande sätt. Du har muntligen kommit överens om att leverantören ska tillhandahålla en tjänst för 149 kronor i månaden. Under telefonsamtalet har det heller inte uttryckligen nämnts att leverantören skulle ha någon rätt att höja priset i efterhand.

En första fråga blir vad som ska anses omfattas av avtalet. I första hand gäller såklart det som du och leverantören muntligen kommit överens om. Det kan dock tänkas att alla för avtalet relevanta frågor inte tagits upp under samtalet. Något du då bör undersöka är om du på något sätt kan tänkas ha godkänt leverantörens allmänna villkor. Om så är fallet kan dessa villkor nämligen fylla ut avtalets innehåll utöver det som sagts under telefonsamtalet. Detta förutsätter emellertid att leverantören hänvisat till villkoren på ett tydligt sätt samt att de funnits tillgängliga för dig att ta del av.

Om vi utgår från att du och leverantören under telefonsamtalet kommit överens om att priset ska vara 149 kronor i månaden är huvudregeln att det är detta pris som gäller. Det är nämligen i princip inte möjligt för en part att ensidigt ändra avtalat pris. Det skulle dock kunna tänkas att du under samtalet blivit hänvisad till leverantörens allmänna villkor och att det där finns en prisjusteringsklausul som gör det möjligt att under vissa förutsättningar ändra priset. En sådan klausul är som huvudregel giltig. Om du emellertid är en konsument och leverantören är en näringsidkare framgår det av 13 § lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden att villkor som innebär att konsumenten ska betala mer för en tjänst än vad som angivits i avtalet är utan verkan mot konsumenten om konsumenten inte uttryckligen godkänt villkoret. Av förarbetena till den lagen (vilket är en viktig rättskälla för att tolka lag) framgår det att godkännandet ska avse just det aktuella avtalsvillkoret och att det inte räcker att enbart nämna villkoret i ett standardavtal. Vidare är det näringsidkaren som har bevisbördan att konsumenten uttryckligen har godkänt villkoret (prop 2013/14:15 s 72). Observera dock att denna bestämmelse enbart gäller om du är konsument.

Sammanfattningsvis får leverantören alltså som huvudregel inte ändra det avtalade priset om det inte funnits t.ex. en prisjusteringsklausul eller liknande i avtalet. En sådan klausul skulle kunna införlivas i avtalet om leverantören under det muntliga samtalet hänvisat till sina allmänna villkor och dessa funnits tillgängliga för dig att ta del av. Om du emellertid är en konsument är en sådan klausul dock inte gällande förutsatt att du inte uttryckligen godkänt det (vilket du inte verkar ha gjort).

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp! Om det kvarstår några frågor är du välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline. Om du har några frågor angående mitt svar kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@lawline.se.

Hugo ClemedtsonRådgivare