Vem har ansvaret för reparationer i ett hyresförhållande?

Hej, bor i Hyresrätt. Fick ny kyl och frys (2016) men efter 2 år (2018) så började våra frysboxar i plast gå sönder, dåvarande fastighetsvärd tyckte inte att vi var vållande och att vi skulle få nya, som vi aldrig fick. Detta var muntligt.Nu har de gått ännu mer sönder (vilket vi inte tycker är konstigt, då vi använt söndriga lådor under ca 3 års tid).Kontaktade och felanmälde både våren 2021 och dec 2021. Nu tycker man att vi har vållat detta själva och erbjuder att vi betalar 50% av kostnaden för nya (ca 1500kr för vår del). Vi antyder på dålig kvalité då det är 3 frysboxar, 2 grönsakslådor och 2 hyllor som är sönder. Det ska enligt oss inte gå att göra sönder de så pass mycket (nästintill oanvändbara) när man använder kyl/frys som vanligt bruk.Vi avfrostar även frys regelbundet och sköter kyl/frys sin man bör.

Vad gäller i en sådan här fråga?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hyresvärdens underhållsskyldighet:

Hyresvärden ska hålla bostaden i ett fullt brukbart skick, se 12 kap. 15 § första stycket Jordabalken (JB). Hyresvärden ska även reparera bostaden när den försämras på grund av ålder eller bruk, se 12 kap. 15 § andra stycket JB.

Vad gäller i ditt fall?

Hyresvärden måste, efter tillsägelse, fixa ett fel "så snart det kan ske". Eftersom detta inte gjorts kan du fixa felet på egen hand, och då är det hyresvärden som ska stå för hela kostnaden, se 12 kap. 11 § JB i kombination med 12 kap. 16 § första punkten och andra punkten JB.

Du kan fylla i den här blanketten och skicka in den till den hyresnämnd där bostaden ligger om du vill fixa problemet på hyresvärdens bekostnad.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare