Vem har ansvar att hjälpa någon som förvillat sig?

Hej!

Min vän, sjuksköterska på vårdcentralen, möts vid sextiden på dagen av en gammal dam vid dörren till vårdcentralen. Hen skall precis stänga för dagen och undrar därför vad den gamla damen vill. Sen känner hen igen henne som en av de sista patienterna för dagen. Den gamla damen berättar att hon inte har pengar att ta taxi hem. Hon visar den tomma plånboken. Hon uppträder ganska förvirrat och verkar oförmögen att klara sig själv. Det har blivit sent på dagen. Vad kan min vän göra i en sådan här akutsituation och vem har det yttersta ansvaret för den gamla damen och har till uppgift att se till att hon får hjälp att komma hem?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Utöver det gemensamma medborgaransvar som varje person känner när man träffar någon i behov av hjälp eller omsorg, så har vissa yrkesgrupper en skyldighet i sin tjänst att agera för att hjälpa andra. Vi har ingen civilkuragelag i Sverige och därmed ingen allmän skyldighet att bistå andra i nöd.

Inom vissa grupper kan däremot sådan skyldighet förekomma. En förälder har skyldighet att söka vård till sitt sjuka/skadade barn. En trafikant som förolyckat andra har skyldighet att i mån av förmåga hjälpa till på platsen. En sjuksköterska har skyldighet att vårda patient.

En polis eller en sjuksköterska kan komma dömas straffrättsligt för underlåtenhet om personen i sin tjänst inte fullföljer sin skyldighet som innehas genom yrket. Fråga om ansvar har uppstått när poliser inte ingriper, SOS-operatören inte sände ut ambulans till döende, eller att person inte fick vård på sjukhus. Naturligtvis föreligger sådant ansvar hos din vän sjuksköterskan, då kvinnan i detta fall var hennes patient. Hon bör så länge hon inte kommit ut från sin arbetsplats ses som att vara i tjänst. Vid utdömande av straffrättsligt ansvar i sådana situationer blir 3 kap i brottsbalken tillämplig.

Är hon i tjänst och på sin arbetsplats har hon yttersta ansvar. Det hon kan göra är att lämna över ansvar till polisen om hon inte kan nå de anhöriga. De ser till att kvinnan kommer i kontakt med anhöriga, kommer tillbaka till sitt vårdhem eller eventuellt sjukhus om det finns behov.

Hoppas du fått svar på din fråga

Jennie NilssonRådgivare