Vem får vara testamentesvittne och kan man precisera specifika saker i ett testamente?

Kan/måste man i ett testamente precisera alla saker dvs möbler, smycken, kläder, lakan, dukar, pengar på banken, arvgods som tillhör mig som jag vill att mina barn ska ärva och inte min makes barn (särkullbarn) i ett testamente? Hur nära släkt med mig får de vara som bevittnar och skriver under testamentet?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan eller måste du precisera specifika saker i ett testamente?

Om du vill att dina barn ska ärva specifika saker så är det bra att precisera det i testamentet. Om det viktiga för dig istället är att dina barn får en bestämd andel av all din egendom så behöver du inte precisera vem som får vilka saker, utan bara skriva hur stor andel var och en ska få. Det är helt upp till dig hur noggrann du vill vara.

Vem får bevittna och skriva under testamentet?

Regler om testamente hittar du i ärvdabalken (ÄB). Testamentet ska upprättas skriftligen med två vittnen. Make eller sambo till dig eller till de som ska få arvet får inte vara vittnen. Föräldrar, syskon eller barn till dig eller till arvtagarna får inte heller vittna. Det går inte att låta styv- eller svärföräldrar vara vittnen. Styv- eller svärbarn får inte heller vara vittnen. (ÄB 10 kap. 4 §)

Vem har arvsrätt efter dig?

Det du väljer att skriva i ett testamente går före ärvdabalken som annars reglerar vem som har rätt att ärva när du dör.

Din makes särkullbarn har ingen arvsrätt efter dig enligt ärvdabalken. De första som ärver efter dig enligt ärvdabalken är dina bröstarvingar, alltså dina egna barn. Även om du inte skriver ett testamente har din makes särkullbarn alltså inte rätt att få ditt arv. (ÄB 2 kap 1 §)

Om din make fortfarande lever när du går bort så ärver han med försteg framför dina barn. Det betyder att dina barn då får ut arvet efter dig först när även din make dör. (ÄB 3 kap 1 §)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Annelie BurströmRådgivare