Vem får rätt till arvet vid arvsavstående?

Hej Min mamma gick bort för ett år sen. I samband med detta dök två särkullbarn upp som skulle dela arv efter min pappa som gått bort ca 15 år tidigare. Både min mamma, min bror (biologisk son) och jag (biologisk dotter) trodde att de var skilda vilket inte var fallet enligt lagen. Min bror är den ende av oss fyra, två syskon och två halvsyskon, som inte har skrivit på arvskiftet och jag skulle vilja avstå min del i arvet till honom men inte till särkullbarnen. Är det möjligt att ge min del av arvet till min bror eller måste jag avstå min del till dödsboet? Måste jag avstå arvet till dödsboet innebär det väl att min bror och särkullbarnen delar på pengarna? Särkullbarnen har ju rätt till pappas pengar men inte mammas så hur blir lotten om jag inte kan avstå min arvslott till min bror utan måste avstå min arvslott till dödsboet? Hur stor del får min bror och hur stor del får särkullbarnen? Tacksam för svar är En fundersam syster

Lawline svarar

Hej!

Arvinge kan avstå sin rätt till arv antingen genom att överlåta sin rätt till annan genom arvsavstående eller genom att avsäga sig sin rätt till arv. Vid det sistnämnda, arvsavsägelse, fördelas arvet mellan övriga arvingar som om du (och eventuella barn till dig) inte fanns. Det innebär att den del som utgör efterarv efter din pappa delas i tre delar mellan dina halvsyskon och din bror, men den del som utgör arv efter din mamma kommer endast gå till din bror då han är enda kvarvarande arvingen efter er mamma.

Om du istället gör ett arvsavstående så överlåter du din rätt till arv till annan. Ett arvsavstående ska göras innan arvsskiftet är färdigt, och mottagaren måste ha arvsrätt efter den avlidne. Då din bror har arvsrätt efter båda era föräldrar kan du överlåta hela dina arvsrätt till honom genom ett arvsavstående. Effekten blir då att din bror får hälften av efterarvet efter er pappa (då han får både sin egen och din fjärdedel, och halvsyskonen får en fjärdedel var) samt hela arvet efter er mamma. Ett arvsavstående är därför mer gynnsamt för din bror. Ett arvsavstående bör formuleras så att det framgår vem det är till förmån till.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare