Efterlevande makes arvsavstående

Hej Jag o min man har båda barn o inga gemensamma. När vi gifte oss skrev vi därför ett äktenskapsförord. Jag äger ett hus som är värt mycket samt att jag har ärvt en större summa pengar. Min man äger en lägenhet. Vi är båda överens om att om någon av oss går bort så vill vi att huset samt mitt arv som jag har/äger ska tillfalla mina barn detsamma för hans. Vi har skrivit enskild egendom på dessa. Räcker det som ”skydd” el behöver vi även skriva ett testamente? Min man har inte lagt in några pengar alls i huset o inte jag i hans lägenhet. Vi båda står som enskilda ägare dvs jag står själv på lagfarten. Hur ska vi göra för att vara säkra på att hans barn ärver ”hans” tillgångar och samma för mina utan att jag el han ska behöva lösa ut el dyl. Tack på förhand. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller arvsrätt efter en make har gått bort samt testamente. Detta regleras i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) och Äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB).

Bodelning

När en make går bort ska en bodelning göras innan arvskiftet går igenom (se 23:1 ÄB). Bodelning görs genom att fördela makarnas giftorättsgods (se 9:1 och 10:1 ÄktB). Giftorättsgods är den egendom som inte är enskild egendom (se 7:1 ÄktB). För att ingen bodelning ska ske och er egendom inte blandas innan arvskiftet ska alltså all egendom vara enskild. Detta kan säkerställas genom till exempel äktenskapsförord (Se 7:2 ÄktB), vilket ni verkar ha gjort utifrån din fråga.

Barns arvsrätt:

När någon går bort och det inte finns något testamente så är det arvlåtarens barn som står först i tur att få arvet (s.k. bröstarvingar) enligt den legala arvsrätten (se 2:1 ÄB). Detta gäller biologiska barn och adoptivbarn. Styvbarn har alltså ingen legal arvsrätt. Ifall du går bort kommer alltså inte din makes barn ha någon legal arvsrätt i arvskiftet och vice-versa. Dock när en av er går bort så har den efterlevande maken en laglig rätt till del av arvet.

Efterlevande makes arvsrätt:

Är någon gift när den går bort ska hela arvet gå till den efterlevande maken med fri förfoganderätt när inget testamente finns (se 3:1 ÄB). Dock även om testamente skrivs som ger arvet till någon annan har efterlevande make enligt lag alltid rätt till fyra prisbasbelopp det året då den arvlåtande maken går bort (till exempel år 2024 blir det 4 * 57 300 = 229 200 kr) (se 3:1 2 st. ÄB).

Det innebär alltså att även om ni har etablerat att all egendom ska vara enskild men inte har skrivit något testamente så kommer en av er att ärva hela egendomen ändå. Ni kan båda skriva testamente där ni ger all er egendom direkt till era bröstarvingar, och sen inte åberopa er legala rätt som efterlevande make, eller att efterlevande makes arvsrätt ges och att hen sen ger det arvet till den döde makens barn genom ett gåvobrev. Ni kan dock även avstå er er arvsrätt.

Arvsavstående:

Genom en skriftlig handling innan någon av er har gått bort är det möjligt att avstå från arvet du eller din make hade fått (se 17:2 ÄB).

Sammanfattning:

Det finns flera sätt att se till att vardera makes barn äger allting efter någon av er går bort. Jag tolkar din fråga som att ni genom äktenskapsförord redan har enbart enskild egendom vilket gör att ingen bodelning kommer ske när någon av er går bort. För att hela ert arv omedelbart ska gå till era bröstarvingar bör ni båda skriftligt avstå från er arvsrätt som efterlevande make. Vill ni ha hjälp med att upprätta en sådan skriftlig handling kan ni boka en tid med en av våra jurister här!

Arvsrätt är klurigt, men jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare