Vem betalar för varan när den transportör tappadat bort varan?

Hej!

Jag gjorde en beställning från en hemsida som heter A förra året.

Beställningen kom aldrig fram så jag beställde från annan hemsida.

Nu ett år senare får jag ett mejl om att min vara är påväg och jag får en faktura av dem.

Jag meddelar dem att jag inte vill ha min vara längre, då det gått ett år och jag är inte i behov av det längre. Dem har inte kunnat leverera inom den tiden det stod.

Nu är det dessutom så att jag aldrig fick min vara levererat. Jag hörde av mig till A:s kundservice och sa att jag aldrig fått min vara men att jag har en faktura med en påminnelseavgift från kreditföretaget som jag betalde för jag var rädd att det skulle vidare till inkasso.

A säger att de inte kan göra något åt fakturan, då de har skickat ut min vara.

Jag får anmäla detta till transportör menar dem.

Jag undrar om det är okej för dem att skicka iväg en faktura för en vara jag aldrig fått. En annan fråga jag har är : är det jag som ska göra denna anmälan till transportören?

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga att det handlar om en vara som har försvunnit hos transportör och aldrig kommit fram till dig. Vidare att företaget menar att de har skickat varan till dig och alltså uppfyllt sin del av avtalet och att du får begära ersättning av transportör som skulle leverera varan. Jag kommer också utgå ifrån att det är ett standardavtal mellan dig och företaget.

Din fråga berör konsumenträtt då du är en konsument som köper av ett företag och därmed blir konsumentköplagen (KKL) och avtalslagen (AvtL) tillämpbar.

Avtalsrättslig utgångspunkt

Har ett bindande avtal kommit till stånd?
Enligt min mening går det att anse att inget bindande avtal har kommit till stånd men det ska poängtera att avtalslagens bestämmelser är dispositiva, dvs kan avtalas bort och inte gälla för din situation. Men som du skriver så gjorde du en beställning hos ett företag vilket går att anses som ett anbud från din sida, om ett ensidigt löfte om att du kommer köpa en vara (1 § AvtL). Du är bunden av det anbudet under den legala acceptfristen (3 § AvtL) då jag utgår från att det inte finns tidsangivelse för svar. Den legala acceptfristen är den skäliga (rimliga) tiden företaget har på sig svara ditt anbud. Då de svarade dig efter ett år går det att konstatera att acceptfristen har gått ut och att du inte är bunden av ditt anbud. Därmed går det att anse att inget avtal har kommit till stånd.

Köprättslig utgångspunkt

Ansvarar du över varan när varan har överlämnats till transportör?
Svaret på den frågan är nej. Det är säljaren som ansvarar för varan och risken för varan tills den har blivit avlämnad (8 § 2 st KKL). Varan anses vara avlämnad när den är i konsumentens besittning, alltså när du har fått varan (6 § 1 st KKL).

Ska du kontakta och anmäla varan till transportör?
Nej, det ska du inte då du inte ansvarar för varan. Dock ska du meddela företaget att du inte har fått någon vara vilket du redan har gjort.

Ska du betala för att ersätta varan och få en ny?
Nej det ska du inte. Säljaren ansvarar för alla kostnader som kan uppkomma före överlämnandet till köparen (7 § KKL).

Får de skicka en faktura till dig och tvinga dig att betala?
De kan skicka en faktura men de har ingen rätt att få den betalt av dig, då partsprestationerna (alltså vad ni ska göra) är att de ska skicka en vara och du ska betala. De har inte uppfyllt sin prestation som är att tillförse dig med varan. Därmed har du rätt att hålla inne betalningen (11 § KKL) då förteget är i dröjsmål genom att de inte har levererat varan (9 § KKL). Därmed har du har ingen skyldighet att betala fakturan.

Vad ska du göra med fakturan som du har betalat hos kreditgivaren?
Det du ska göra är att kontakta kreditgivaren (kreditbolaget) och bestrida fakturan. Oftast brukar kreditgivarna förstå och hjälpa dig så börja med att kontakta dem. Skulle du behöva bestrida den så hittar du en mall och mer info här.

Sammanfattning och min rekommendation
Enligt mig har inget avtal kommit till stånd och du har inga skyldigheter. Skulle det vara så att ett avtal har kommit till stånd (då jag inte besitter alla sakomständigheter för att göra fullt korrekt bedömning) så ansvarar företaget för varan och du har i detta fall inte heller några skyldigheter. Min rekommenderar att du kontaktar företaget och säger att du inte kommer betala fakturan och vill ha tillbaka summan för påminnelseavgiften som du betalade, i och med att du inte ansvarar för risken för varan och ansvaret ligger hos dem.

Om ni inte skulle kunna komma överens så kan du vända dig till den allmänna reklamationsnämnden (ARN). Då kan ARN pröva ditt ärende kostnadsfritt och eventuellt hjälpa dig. Mer information hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare