FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/06/2015

Vem bestämmer hur ett avhjälpande med anledning av ett fel i bostadsrätt ska utföras

Hej,

Jag har sålt en bostadsrätt och köparna har via en besiktning upptäckt ett dolt fel i badrummet. Köparna vill ej använda hantverkaren som renoverade badrummet felaktigt. Har de rätten på sin sida att välja vilken hantverkare de vill?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till Lawline med Din fråga,

I fråga om bostadsrätter är det köplagens (1990:931) (KöpL) bestämmelser som gör sig gällande. 30 § KöpL (se https://lagen.nu/1990:931#P30S1) anger vilka påföljder som kan göras gällande med anledning av fel som inte beror på köparen eller något förhållande från köparens sida.

Köparens rätt att kräva avhjälpande regleras i 34 § KöpL varvid säljarens rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet följer av 36 § KöpL. Så snart det föreligger ett fel av sådant slag att avhjälpande är ett tänkbart alternativ har köparen rätt att kräva avhjälpande av felet. Avhjälpandet ska ske utan kostnad för köparen. Detta innebär att det är säljaren som ska stå för reparationskostnaderna och ev. tilläggskostnader som kan komma att uppstå med anledning av avhjälpandet. I det fall avhjälpandet inte sker inom skälig tid efter reklamationen kan andra påföljder göras gällande.

När säljaren varit skyldig att avhjälpa felet men underlåtit att göra det eller också misslyckats härmed har köparen en rätt till ersättning för att själv avhjälpa eller låta avhjälpa felet. Den enda förutsättningen för rätt till en sådan ersättning är att säljaren inte fullgjort sin avhjälpningsskyldighet. Köparen har dock endast rätt till ersättning för vad som är att anse som ”försvarliga” kostnader. Köparen får med anledning härav t.ex. inte låta genomföra en onödigt kostsam reparation.

Oavsett om köparen önskar avhjälpande eller en annan rättslig påföljd har säljaren, i enlighet med 36 § KöpL, en rätt att själv välja att avhjälpa felet. Köparen är då skyldig att bereda säljaren tillfälle att företa den valda åtgärden. Sker avhjälpandet inom skälig tid kan säljaren undvika att drabbas av ett krav på t.ex. prisavdrag eller hävning. Normalt åligger det köparen att reklamera felet och avvakta säljarens eventuella avhjälpande eller omleverans; när en sådan är aktuell.

Av det framhållna kan det konstateras att det i första hand åligger säljaren att se till så att felet avhjälps och därmed säljaren som bestämmer hur avhjälpandet ska ta form och således vem som ska företa den avhjälpande åtgärden. Har säljaren dock misslyckats med detta har köparen möjlighet att på säljarens bekostnad avhjälpa felet; eller också begära att andra rättsliga påföljder företas.

I vissa situationer kan emellertid omständigheterna vara sådana att köparen måste ingripa utan att ge säljaren möjlighet att företa rättelse säljarens bekostnad. Säljaren ska alltså bära alla kostnader för rättelsen liksom alla eventuella kostnader förknippade därmed.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare