Vem bär risken vid leverans?

2017-11-14 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej. Vårt företag har skickat en elcykel som konsument köpt via vår webshop och har då fått faktura från klarna. Nu verkar det som om cykeln kommit bort hos DHL, men vem äger egentligen cykeln nu? Är det vi eller konsumenten?
SVAR

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Eftersom det är fråga om en konsument som köpt en lös sak av ett företag är konsumentköplagen tillämplig. Lagen är tvingande till konsumentens fördel, se 3 § konsumentköplagen.

När en vara förstörs eller kommer bort ansvarar den som bär risken. Enligt 8 § konsumentköplagen övergår risken för varan på köparen när varan har avlämnats. Enligt 6 § konsumentköplagen är en vara avlämnad när den kommit i köparens besittning, det vill säga när köparen har tagit hand om den eller hämtat den.

Eftersom cykeln har kommit bort hos DHL har den inte kommit i köparens besittning eller på annat sätt tagits hand om av köparen. Detta betyder att det var ni som ansvarade för cykeln när den försvann och därmed även bar risken.

Sammanfattning: Ni ansvarade för cykeln under leveransen och äger den därför fortfarande. Konsumenten har rätt att reklamera och därefter begära lämplig åtgärd.

Med vänliga hälsningar,

Filip Westling
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1280)
2021-09-19 Går det att ångra köp i butik med stöd av konsumentköplagen?
2021-09-19 Försenad leverans av bil och bilutrustning
2021-09-14 Kan säljaren behålla handpenningen vid en avbeställning?
2021-09-14 Hur ska jag gå till väga för att häva ett köp av en båtmotor?

Alla besvarade frågor (95724)