Vem bär risken vid leverans?

Hej. Vårt företag har skickat en elcykel som konsument köpt via vår webshop och har då fått faktura från klarna. Nu verkar det som om cykeln kommit bort hos DHL, men vem äger egentligen cykeln nu? Är det vi eller konsumenten?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Eftersom det är fråga om en konsument som köpt en lös sak av ett företag är konsumentköplagen tillämplig. Lagen är tvingande till konsumentens fördel, se 3 § konsumentköplagen.

När en vara förstörs eller kommer bort ansvarar den som bär risken. Enligt 8 § konsumentköplagen övergår risken för varan på köparen när varan har avlämnats. Enligt 6 § konsumentköplagen är en vara avlämnad när den kommit i köparens besittning, det vill säga när köparen har tagit hand om den eller hämtat den.

Eftersom cykeln har kommit bort hos DHL har den inte kommit i köparens besittning eller på annat sätt tagits hand om av köparen. Detta betyder att det var ni som ansvarade för cykeln när den försvann och därmed även bar risken.

Sammanfattning: Ni ansvarade för cykeln under leveransen och äger den därför fortfarande. Konsumenten har rätt att reklamera och därefter begära lämplig åtgärd.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare