Vem bär risken vid konsumentköp, säljaren eller transportören?
Hej har beställt en vara från Bauhaus ,har varit hemma 2ggr för att ta emot leverans har uteblivit.Vem ansvarar för levransen är det Bauhaus eller fraktbolaget.
Lawline svarar
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Enligt konsumentköplagen går risken över på konsumenten först när varan avlämnats, konsumentköplagens 8 §. Varan anses avlämnad när konsumenten har den i sin besittning, dvs. när den är överlämnad, konsumentköplagens 6 §.
Eftersom varan inte är överlämnad till dig är det alltså Bauhaus eller fraktbolaget som ska stå risken. Det är svårt att ge något svar på vem av de som bär risken utan detaljer om det avtalet Bauhaus och fraktbolaget har sinsemellan. Eftersom det är två näringsidkare regleras deras förhållande av köplagen. Möjligtvis kanske det står något i det köpavtal du har med Bauhaus? Jag skulle rekommendera dig att första leta där och sedan ta kontakt med Bauhaus.
Eftersom dröjsmålet av varans leverans inte beror på något förhållande från din sida, utan från säljaren Bauhaus, så finns det en rad olika åtgärder som du kan ta till enligt konsumentköplagen, såsom t.ex. kräva fullgörelse, hålla inne med betalning eller häva köpet.
Hoppas du känner att du fick hjälp med din fråga!
Mvh,