FrågaKÖPRÄTTKöplagen06/10/2021

Vem bär ansvaret när en köpt vara försvinner under transporten?

Hej!

Sålde samlarkort på facebook, fick swish och skickade SPÅRBART via postnord.

Köparen får ett tomt kuvert några dagar senare och säger nu att han vill ha pengarna tillbaka av mig? Enligt överenskommelsen mellan oss var priset inklusive frakt. Jag tycker att han borde kräva pengar från postnord. Postnord har erkänt att kuvertet gått sönder under frakt men vet ej var innehållet tagit vägen.

Frågorna lyder.

Är jag skyldig att betala tillbaka pengarna?

Vem bär ansvaret efter att jag lämnat kuvertet hos ombud?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du har sålt samlarkort till en privatperson på Facebook. Dessa försvann under transporten med Postnord, och du undrar nu vem som bär ansvaret och ska behöva betala för detta.

Eftersom det rör sig om ett köp mellan två privatpersoner gäller köplagen ("KöpL") (1 § KöpL).

Köplagen är dispositiv. Det innebär att lagen gäller endast i den mån ni inte har avtalat om annat. Har ni avtalat något, exempelvis genom era kontakter på Facebook, gäller alltså det istället för lagens bestämmelser (3 § KöpL).

Risken för varan

I köplagen talar man om "risken" för varan. Den som bär risken bär med andra ord ansvaret för samlarkorten. Den aktuella frågan är vem som bar risken för samlarkorten under transporten. Bar köparen i det här fallet risken, måste denne betala även fast samlarkorten har försvunnit under transporten (12 § KöpL).

Frågan blir då när risken har gått över på köparen i det här fallet (13 § första stycket KöpL).

När har risken gått över på köparen?

Risken går över på köparen vid olika tidpunkter beroende på transporten.

Om de skulle transporteras inom en och samma ort går risken över på köparen först när denne har fått samlarkorten (7 § första stycket KöpL). I detta fallet bar du risken under transporten, och får betala tillbaka pengarna du fått från köparen.

Om de skulle transporteras längre, exempelvis till annan ort, gick risken över på köparen när du lämnade samlarkorten till Postnord (7 § andra stycket KöpL). I detta fallet bar köparen risken under transporten och har ingen rätt att få tillbaka sina pengar (12 § KöpL). Köparen får då istället vända sig till Postnord.

Slutsats

Vem som bar risken under transporten – och således får bära kostnaden för försvinnandet – är alltså beroende på om samlarkorten skulle transporteras inom samma ort eller längre. Dessa uppgifter framgår inte av frågan. Eftersom kuvertet var framme "några dagar senare" framstår det som att samlarkorten skulle transporteras längre, men det är svårt för mig att fastställa utifrån informationen i frågan.

Än en gång vill jag erinra om att ovanstående gäller såvida ni inte har avtalat om annat. Har ni avtalat annat gäller det istället för köplagens bestämmelser (3 § KöpL).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare