Vem bär ansvaret för skada orsakad på säkerhetsdörr?

Hej!

Har en inneboende kille som gjorde stor skada på min säkerhetsdörr

Jag tror inte på Hans historia...

Har hemförsäkring så vad ska jag säga t hyresvärden och jag vet att säkerhetsdörrarna är dyra..

Blir jag betalningsskyldig eller? Är jätte orolig:(

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du är orolig, och kanske rent utav förbannad, med tanke på att en säkerhetsdörr kostar en hel pengar och även för att det aldrig är särskilt roligt att behöva stå kostnaden för en skada som är orsakad av någon annan.

Som inledningen antyder är det för din del, tyvärr, på det viset att du är ansvarig för skador som uppkommit i din hyreslägenhet och som är orsakade av andra. Det gäller under förutsättning att skadan på säkerhetsdörren uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse, se 12 kap. 24 § Jordabalken. Du bär alltså ansvaret för till exempel hushållsmedlemmar, gäster och inneboende. Det innebär att du i förhållande till din hyresvärd är skyldig att ersätta skadan som är orsakad på säkerhetsdörren under förutsättning att din inneboende har agerat vårdslöst eller försumlig. Är skadan på säkerhetsdörren orsakad av en olyckshändelse är det däremot så att du inte bär ansvaret för att ersätta skadan. I så fall är det ju trots allt en olyckshändelse. Bevisbördan angående i vilket skede och hur en skada uppkommit är relativt trixig. Utgångspunkten är att det är hyresvärden som har bevisbördan för att skadan på säkerhetsdörren har uppkommit under hyrestiden (NJA 1987 s. 668). Det vill säga att skadan har uppkommit efter det att du flyttat in i hyreslägenheten. Det är inga problem om det finns ett besiktningsprotokoll er emellan som visar just vilka skador som fanns innan inflyttning. Vilket det antagligen gör.

Jag rekommenderar dig att i första hand ta kontakt med ditt försäkringsbolag och höra om din försäkring täcker skador på din säkerhetsdörr. Antagligen gör den inte det eftersom säkerhetsdörren inte är din egendom, utan hyresvärdens. I andra hand bör du kontakta hyresvärden och berätta hur skadan uppkommit. Är det så att skadan på säkerhetsdörren har uppkommit genom en olyckshändelse ska du så klart inte stå kostnaden för den.

I vilket fall som helst är det viktigast att en ny säkerhetsdörr installeras för både din och din egendoms säkerhet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare