Vem bär ansvaret för en bilkrock?

Om jag som biltraffikant blivit påkörd bakifrån, vem är då vållande till skada? Ska tilläggas att jag som traffikant först var påväg att svänga av men insåg att det var fel avfart så jag ändrade beslutet halvvägs.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I de flesta fallen är det föraren som kör på ett annat fordon bakifrån som har brutit mot reglerna i Trafikförordningen. Detta beror på att det finns regler om att avståndet till ett framförande fordon ska anpassas för att minimera risken för påkörning. Däremot har du som ska svänga ut även ett ansvar eftersom Trafikförordningen också stadgar att en förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning, och särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Jag kan inte detaljerna i det enskilda fallet, men det viktiga är att inse att alla trafikanter har ett gemensamt ansvar för att förebygga trafikolyckor.
Maia SadekRådgivare