Skadeståndsanspråk vid sjukskrivning

Hej jag blev påkörd av en bil när jag cyklade och han körde mot rött vid övergångsställe. Min fot är nu bruten och jag missar arbete i 6-8 veckor. Hur mycket skadestånd kan jag kräva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar över hur mycket du kan kräva i skadestånd för en skada som resulterat i att du blivit sjukskriven. Jag kommer därför utgå från det i mitt svar nedan. Du kan läsa mer om detta på brottsoffermyndighetens hemsida, vilken du hittar här!

Du skriver att skadan du vållats har resulterat i att du inte kunnat arbeta på 6-8 veckor. Om detta till inkomstförlust för din del kan du begära ersättning för inkomstförlusten i fråga. Storleken på en sådan ersättning varierar från person till person därför att den tar utgångspunkt i skillnaden mellan den inkomst man hade innan skadan och den inkomst man fick efter. Eftersom jag inte har någon insyn i din inkomst innan eller efter skadan kan jag inte ta närmare ställning till hur mycket din inkomstförlustersättning skulle ligga på.

Vidare har du även rätt till skadestånd som ersättning för den sveda och värk som skadan åsamkat dig. År 2024 är utgångspunkten att en sådan ersättning ligger på 3100 kr per månad under den akuta sjukdomstiden. Den akuta sjukdomstiden är den tid som passerar mellan det att skadan uppstod till dess att den läkt alternativt resulterat i invaliditet.

Om du behöver ytterligare vägledning eller ytterligare precisering, kanske särskilt avseende ersättningen för inkomstförlusten, är mitt råd att ta kontakt med ett målsägandebiträde som kan hjälpa dig mer ingående.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare