Läkares muntliga körförbud till patient

Hej! För cirka en månad sedan placerades jag under utredning för epilepsi. I samband med det fick jag en tillsägelse om att inte köra bil förens utredningen är avslutad. Anledningen till att jag placerades under utredning var pågrund av ett missförstånd mellan sjukvårdare och vittnesmål. I slutändan beslutade läkaren att ändå påbörja utredning för att "det är lika bra" Jag har sedan dess varit hos en specialist som konstaterat att jag inte har epilepsi men vill inte häva det muntliga körförbudet innan jag gjort ytterligare röntgen. Jag har nu hamnat i en arbetssituation där det är högst nödvändigt för mig att köra bil och skulle verkligen behöva mitt körkort tillbaka. Vid närmare läsning av lagen så tolkar jag det som att en muntlig tillsägelse av läkare inte är juridisk bindande utan det är snarare läkarens ansvar att anmäla en patient till transportstyrelsen när denne inte är i medicinskt skick för att ha körkort. Jag har beställt hem ett nytt körkortstillstånd och jag hittar inget om att jag inte skulle få köra, inget heller på mitt körkort. Min fråga tillslut är om jag fattat det rätt att en muntlig tillsägelse av läkare inte är ett juridiskt förbud? Jag undrar också hur detta påverkar försäkringen ifall jag skulle krocka? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Körförbud från läkare

Du har uppfattat situationen rätt. En läkare har anmälningsskyldighet enligt Transportstyrelsen om läkaren anser att en privatperson inte uppfyller de medicinska kraven för att få köra bil. Enligt 10 § Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m. ska en anmälan från läkare vara skriftlig och innehålla de uppgifter om innehavarens hälsotillstånd som framkommit vid undersökningen och som har betydelse för frågan om innehav. Om din läkare inte har skriftligen skickat in en anmälan till Transportstyrelsen så har du inte fått något juridiskt bindande körförbud. Det är inte upp till läkaren att avgöra det utan det är Transportstyrelsens uppgift.

Om läkaren inte har gjort en formell anmälan till Transportstyrelsen, har du formellt sett inte något körförbud. Detta betyder att det inte finns någon officiell notering som hindrar dig från att köra och om du har beställt och fått ett nytt körkortstillstånd och det inte finns några hinder noterade, indikerar detta att du inte har ett formellt körförbud. Rent juridiskt sett finns det inget som hindrar dig från att köra.

Hur påverkar detta försäkringen?

Försäkringsbolag kan neka ersättning om du krockar och det visar sig att du inte följt medicinska rekommendationer, även om dessa bara var muntliga. Det betyder att om du råkar ut för en olycka och försäkringsbolaget får reda på att du blivit avrådd från att köra av en läkare, kan de potentiellt neka din ersättning baserat på att du ignorerat medicinska råd. Mycket beror dock på villkoren i ditt försäkringsavtal, därför är det viktigt att granska ditt försäkringsbolags villkor för att förstå exakt hur de hanterar situationer där en förare ignorerar medicinska råd.

Mina råd till dig

Försök att få ett skriftligt intyg från din specialist där det framgår att du inte har epilepsi och att det muntliga körförbudet kan hävas. Detta kan hjälpa dig om det skulle uppstå försäkringsfrågor. Kontakta även ditt försäkringsbolag och förklara din situation. Fråga om hur ett muntligt körförbud (som ej är juridiskt bindande) påverkar din försäkring och vad som händer vid en eventuell olycka. Kolla igenom de skriftliga villkoren med ditt försäkringsbolag.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare