Vem ärver egendom - efterlevande make eller bröstarvingar?

Vem ärver bankmedel - maka eller bröstarvingar?

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du vill veta vem som ärver egendom om inget testamente finns. Din fråga är successionsrättslig och behandlas i Ärvdabalken (ÄB).

Kvarlåtenskapen efter en bortgången tillfaller dennes efterlevande make istället för bröstarvingarna (3 kap. 1 § ÄB). Om en efterlevande make inte finns tillfaller kvarlåtenskapen istället i första hand bröstarvingarna och följer den vanliga arvsordningen.

När den efterlevande maken ärver den bortgångne makens kvarlåtenskap görs detta endast med fri förfoganderätt, vilket innebär att denne inte får testamentera bort kvarlåtenskapen eller väsentligt minska sin egendom innan sin egen bortgång (3 kap. 1-2 § ÄB). Han eller hon får däremot nyttja kvarlåtenskapen eller sälja den.

Om den efterlevande maken ärver den bortgångne makens kvarlåtenskap blir bröstarvingarna efterarvsberättigade. Det innebär att bröstarvingarna ärver efter den först avlidne maken när den efterlevande maken själv går bort (3 kap. 2 § ÄB).

Eftersom den efterlevande maken kanske inte har kvar egendomen som ärvdes efter den först bortgångne maken, har bröstarvingarna rätt till en kvotdel av den efterlevande makens förmögenhet när denne går bort. Kvotdel beräknas genom att dividera värdet av det den efterlevande maken ärvde, med den totala förmögenheten hen hade omedelbart efter arvet. När den efterlevande maken går bort har bröstarvingarna rätt till samma kvotdel av den efterlevande makens förmögenhet vid bortgången.

Sammanfattningsvis gäller, om testamente saknas, att en efterlevande make ärver en bortgången makes kvarlåtenskap före bröstarvingarna. Dessa blir istället efterarvsberättigade och ärver enligt kvotdelen som jag redogjorde för ovan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare