FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut27/02/2021

Vem är skyldig att underhålla väg vid servitut?

Jag har ett officialservitut för utfartsväg med bredd om 4 meter genom grannens tomt. Även grannen utnyttjar vägen inom sin tomt.

Vem har skyldighet att underhålla vägen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett officialservitut skapas genom förrättning av Lantmäteriet. Ett officialservitut gäller i stort sett för alltid, eller tills att ett nytt beslut tas. Den fastighet som behöver rättigheten kallas för den härskande fastigheten (det vill säga du) och den fastigheten som måste ge rättigheten kallas för den tjänande fastigheten (din granne). Det är den härskande fastigheten som ska underhålla en väg med servitut, om det inte står i servitutet att den tjänande fastigheten ska göra det (se 14 kap. 6 § 2 st jordabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare