FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet17/03/2021

Vem är ansvarig vid olycka om någon lånar min verkstad?

Hej!

Jag har en verkstad på min gård, dit ett par herrar har nyckel, det är främst de som grejar där dessutom. En av dem hyr en bostad på gården, men just att ha tillgång till verkstaden är en "kvarleva" efter mina föräldrar.

Frågan är vems ansvaret är vid eventuell olycka, ja, oavsett art kanske?

Jag har nämligen sett att de tycker tydligen det är gott med öl till jobbet....en del burkar är från starköl, och det kanske kommer fram, om det är en allvarligare olycka, att det druckits alkohol när de arbetat (lånat) i min verkstad.

Faller ansvaret på mig eller dem själva?

Mvh / R

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt så lånar herrarna din verkstad på din gård ibland, vilken de också har nyckeln till. Jag antar även att det inte handlar om något principalansvar d.v.s. du är ingen arbetsgivare till dessa herrar och har därmed inget principalansvar om de skulle skada sig.

Detta blir således en försäkringsfråga. Frågan är vad du har för försäkring och vad som står i den. Det framgår inte av din fråga vilken försäkring du har, men det kan exempelvis vara en gårdsförsäkring eller fastighetsförsäkring. Gårdsförsäkring har du troligtvis om du bedriver någon verksamhet i din verkstad. Om du inte bedriver någon verksamhet, så har du förmodligen en fastighetsförsäkring.

Om en olycka skulle inträffa

Utifrån den informationen jag har fått kan jag inte se att varken du eller ditt försäkringsbolag skulle vara ansvariga för någon av dessa herrar om de skadar sig själva. Däremot om någon av herrarna skulle skada fastigheten/gården (t.ex. orsaka en eldsvåda) kan olyckan omfattas av din försäkring.

Många försäkringar kräver att man som försäkringstagare själv ska begränsa skadan vid en olycka så långt det går, för att försäkringen ska täcka olyckan. Detta kan exempelvis vara att det finns en brandsläckare tillgänglig i verkstaden.

Det kan bli ett problem om det skulle ske ett inbrott i verkstaden. Oftast gäller inte försäkringen om ett inbrott sker med en nyckel. Om det saknas några brytmärken blir det en bevisfråga. Du som försäkringstagare måste då bevisa att det skett ett inbrott eller olovligt intrång, vilket kan vara svårt.

Sammanfattningsvis är du inte ansvarig ifall någon av herrarna skulle skada sig i din verkstad, oavsett om de druckit eller ej. Däremot vad som gäller om någon av herrarna skulle orsaka en olycka i verkstaden och därmed skada verkstaden, beror på vad du har för försäkring och vad den täcker. Jag råder dig därför att ta kontakt med ditt försäkringsbolag och kolla med de vad som gäller.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor. Annars får du gärna återkomma till mig via mail på natasha.fathifard@lawline.se.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare