Vem ansvarar för vattenledningsskador i en bostadsrätt?

Hej,

Vi har fått en skada på en vattenledning under tryck i vår bostadsrätt och bostadsrättsföreningen vägrar hjälpa oss då de anser att deras stadgar står över bostadsrättslagen. Stämmer det att föreningens egna stadgar gällande vattenledningar under tryck gäller över vad bostadsrättslagen säger?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om bostadsrätter finns i bostadsrättslagen (BRL). Regler om bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter finns i 7 kap. BRL.

Bostadsrättshavaren ansvarar för lägenheten

7 kap. 12 § första stycket BRL säger att bostadsrättshavaren på egen bekostnad ska hålla lägenheten i gott skick, om inte något annat bestäms i stadgarna eller följer av andra till femte styckena. Detta innebär att du som bostadsrättshavare ansvarar för det inre underhållet av lägenheten, exempelvis för att hålla rummens golv, väggar och innertak i gott skick. Regeln är dispositiv vilket betyder att stadgarna som utgångspunkt har företräde framför BRL rörande det inre underhållet av lägenheten. Fördelningen av ansvar får inte genom stadgarna ändras till medlemmarnas nackdel.

7 kap. 12 § andra stycket BRL säger att bostadsrättshavaren inte svarar för reparationer av ledningar för vatten, om föreningen försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detta betyder att föreningen ansvarar för reparationen av ledningen om det är föreningen som försett lägenheten med ledningen och den används till flera lägenheter.

7 kap. 12 § tredje stycket BRL handlar om vattenledningsskador. Du som bostadsrättshavare ansvarar endast för vattenledningsskador om skadan uppkommit genom ditt eget vållande, alltså om du på något sätt orsakat skadan själv.

Vad som gäller i din situation

Om du inte orsakat skadan själv är det föreningen som ansvarar för reparationen, oavsett vad som står i stadgarna.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Med vänliga hälsningar

Oscar FriedrichRådgivare