Vem ansvarar för underhållet av ett trasigt element i en bostadsrätt?

Hej, Vem ansvarar för ett trasigt element i en bostadsrätt? Låt säga att elementet plötsligt börjar läcka.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I mitt svar utgår jag ifrån att stadgarna i bostadsrättsföreningen inte anger något speciellt angående ansvarsfördelningen vad gäller underhållsskyldigheten mellan bostadsrättshavaren och föreningen.

Vilken lag är tillämplig?

Det är bostadsrättslagen (BRL) som reglerar frågor om underhållsskyldighet och ansvarsfördelningen mellan en bostadsrättsförening och en bostadsrättshavare.

Hur ser ansvarsfördelningen ut mellan föreningen och bostadsrättshavaren?

En bostadsrättsförening är skyldig att underhålla lägenheten, huset och marken i gott skick (7:4 BRL). Med gott skick menas att lägenheten är i fullt brukbart skick för att bostadsrättsinnehavaren ska kunna bo i lägenheten (7:1 BRL). En bostadsrättsinnehavare är dock skyldig att underhålla allt som ingår i personens bostadsrätt (7:12 1 st. BRL). Ledningar och rör behöver en bostadsrättsinnehavare dock inte att underhålla (7:12 2 st. BRL).

Vad ingår i underhållsansvaret?

Generellt gäller att en bostadsrättsinnehavare ansvarar för den utvändiga delen av lägenheten medan föreningen ansvarar för den invändiga delen av lägenheten (NJA 2015 s. 566). Det betyder att bostadsrättsinnehavaren bör ansvara för allt det man ser men inte det som ligger bakom väggarna och för att elementen ska fungera. Föreningen bör därför ansvara för reparationen av ett läckage i ett element.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Det är föreningen som ansvarar för ett trasigt element, till exempel på grund av läckage. Observera dock att om stadgarna säger att bostadsrättshavaren ansvarar för ett trasigt element, så kan det vara så att bostadsrättsinnehavaren kommer ansvara för att reparera elementet. Min rekommendation är därför att man går först igenom föreningens stadgar. Om det inte står något om ansvarsfördelningen, så rekommenderar jag att man kontaktar sin förening och ber den om att reparera elementet i ens lägenhet.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare