Vem ansvarar för golvbrunnen i bostadsrätt?

Hej, vem ansvarar för byte/renovering av golvbrunnen (badrum) i bostadsrätt - är det bostadsrättshavaren eller föreningen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap 12 § bostadsrättslagen svarar bostadsrättshavaren för att lägenheten hålls i gott skick.

Bostadsrättshavaren svarar dock inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet.

Eftersom det inte framkommer mycket mer än så av lagen så rekommenderar jag dig att kolla i föreningens stadgar. Föreningen har möjlighet att precisera och förtydliga det som inte lagen ger uttryck för i stadgarna. Skulle inte detta framgå av stadgarna skulle jag tro att det är du som bostadsrättshavare som får ansvara för kostnaden.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare