Vem ansvarar för flyttstädning och hur väl utförd ska denna vara?

Vem ska bekosta städning av lägenheten efter att hyresavtalet sagts upp och lägenheten tömts och återlämnats till hyresvärden? Vilken grad av städning kan hyresvärden ställa krav på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående avtal om hyra återfinns i 12 kap. Jordabalken https://lagen.nu/1970:994#K11P7S2 . I kapitlet finns dock inga regler kring vilken part, hyresvärden eller hyresgästen, som ska ombesörja flyttstädning och hur väl utförd denna ska vara. Således blir det aktuellt att gå vidare och se om detaljerna kring flyttstädning finns reglerat i hyreskontraktet eller i annat avtal. Om det finns reglerat att exempelvis hyresgästen ska städa lägenheten vid flytt så är det också det som gäller eftersom avtal ska hållas. Vad som generellt kan sägas kring standarden på städningen, om detta inte skulle vara reglerat, torde kunna vara att lägenheten åtminstone ska återställas i samma skick som vid inflyttningen.

Hoppas detta svar var till hjälp för dig.

Med vänlig hälsning

Sara BengtssonRådgivare
Public question details image

Tjänster till fast pris *

Behöver du hjälp med Fastighetsrätt och Hyresavtal? Vi hjälper dig till fast pris!

Avtalsgranskning4995 kr

Få ett avtal granskat av en utbildad jurist. Avtalet ska vara på svenska och får vara max 7 sidor långt. Juristen granskar avtalet och återkopplar till dig med skriftlig feedback. Vid behov i form av förslag på ändringar, tillägg och justeringar, samt rådgivning.

Betala medKlarna Logo
* Samtliga fastprisärenden hanteras av en jurist och inkluderar även en telefonavstämning