Vem ansvarar för ett oväntat fel som visar sig efter köpet?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline. Som jag förstår det undrar du vem som ansvarar för motorfelet och om köparen har möjlighet att kräva kompensation eller pengarna tillbaka från säljaren.
Köparen ansvarar för alla fel som bör upptäckas vid en grundlig undersökning av varan
När man köper en vara har man en undersökningsplikt. Den innebär att köparen ska genomföra en grundlig undersökning av produkten. Alla fel som rimligen bör upptäckas genom en sådan undersökning är köparens ansvar och kan därmed inte göras gällande emot säljaren i efterhand för att få kompensation (köplagen 20 §). Genomför man ingen undersökning av varan får man leva med att fel kan visa sig i efterhand som man inte kan hålla säljaren ansvarig för.
Säljaren ansvarar för alla ”dolda fel”
Fel som förelegat vid avlämningstillfället men inte rimligen skulle upptäckas genom en grundlig undersökning av varan är säljarens ansvar. För sådana fel kvittar det om köparen uppfyllt sin undersökningsplikt eller inte.
Vad gäller i din situation?
I ert fall är det uppenbart att en grundlig undersökning av husbilen har genomförts. Det blir särskilt uppenbart när ni använt er av professionell hjälp i form av en bilbesiktning. Ett fel som inte visat sig genom en sådan undersökning är ett s.k. dolt fel som säljaren ansvar för. Köparen har alltså rätt att göra felet gällande och kräva avhjälpande av felet, prisavdrag, omleverans eller hävning om säljaren vägrar gå med på de tidigare åtgärderna.
Jag hoppas du fått svar på dina frågor!
Vänliga hälsningar,