FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/12/2021

Vem ansvarar för en vara när den kommer bort under transport?

Hej!

Nu skulle jag behöva hjälp med en sak, jag sålde en vara på tradera, vilket var ett Vr headset + Ps4 och nu verkar det som att Ps4an är borta, alltså att den har försvunnit eller fastnat på någon av DB schenkers terminaler.

Så nu undrar jag vad som gäller, blir jag då ersättning skyldig gentemot köparen om nu denna Ps4 helt skulle utebli på grund av att transportören har förlorat paketet?

Hur fungerar det med risken att bli stämd i tex, tingsrätten? Tänker mest om köparen skulle hävda att jag inte åtagit mig att leverera till honom eller liknande.

Vad har jag för skyldighet/ansvar i detta?

Är jag tex skyldig att ge iväg en likvärdig produkt?

Köparen har mottagit 1 av 2 paket vilket är detta Vr headset tror jag som är det av högre värde ( tänkte bara säga det om det spelar in).

Givetvist hjälper jag köper med kontakter med Schenker och liknande men kan tyvärr inte komma med så mycket mer.

Tack på förhand för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du sålt saker som privatperson till en annan privatperson så använder vi oss av köplagen (KöpL).

Vem står för risken för varan?

Risken går över på köparen när varan avlämnats (13 § KöpL).

Tidpunkten för när varan anses vara avlämnad beror på omständigheterna i köpet. Om varan ska transporteras till en köpare inom samma ort så är varan avlämnad när den överlämnas till köparen, alltså när köparen får den (7 § första stycket KöpL). Om varan dock ska transporteras till en köpare i en annan ort så är varan avlämnad när den överlämnats till en transportör, om inget annat avtalats (7 § andra stycket KöpL). I ditt fall beror det alltså på var din köpare bor. I fortsättningen av detta svar så utgår jag ifrån att du skickade varorna till en köpare på en annan ort, men om det inte var så i verkligheten kan utfallet påverkas av det.

Om du skickade varorna till en köpare på annan ort så har varan avlämnats när du lämnade in varorna för transport. Risken har alltså gått över till din köpare då.

Vad innebär att man står för risken för varan?

Om risken har gått över på köparen innebär detta att denna måste betala för varan även om den förstörts, kommit bort eller liknande genom en händelse som inte beror på säljaren (12 § KöpL). Att en vara kommer bort under transporten beror inte på säljaren. Detta innebär att din köpare inte har några rättsliga krav mot dig, eftersom köparen stod för risken när varan försvann.

Eftersom köparen inte har några rättsliga krav mot dig innebär det att du inte heller har några skyldigheter. Du behöver alltså inte erbjuda någon annan likvärdig vara eller något annat. Som sagt kan det verkliga utfallet ändras beroende på om din köpare bor inom samma ort eller om du och din köpare avtalat om något annat eftersom ert avtal går före lagen (3 § KöpL).

Hoppas du fick svar på din fråga och återkom gärna om du behöver mer hjälp!

Jeanna de MaréRådgivare