Vem ansvarar för elledningar i en bostadsrätt?

Vem äger eluttaget (dosan) i en bostadsrättslägenhet? Föreningen eller bostadsrättsinnehavaren?

mvh

Rasmus

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ägande

Först och främst kan det vara bra att klargöra att ägandet av en bostadsrätt i själva verket endast innebär att man äger en nyttjanderätt till lägenheten (och en andelsrätt i bostadsrättsföreningen). Det är fortfarande bostadsrättsföreningen som äger fastigheten med lägenheter. Så rent tekniskt, om man pratar om äganderätt, så är det föreningen som äger lägenheten och lägenhetens stadigvarande inredning. Den inredning som du själv har monterat eller installerat äger du dock givetvis själv. Man har även stor frihet att bostadsrättshavare renovera och göra om utan att be om lov.

Ansvarsfördelning

När det kommer till ansvarsfördelningen mellan bostadsrättshavare och bostadsrättsföreningen så gäller lite förenklat att allt som finns och syns inne i lägenheten är ditt ansvar, medan allt utanför lägenheten är föreningens och styrelsens ansvar. Säkringsskåp och utgående synliga elledningar och eluttag i lägenheten ansvarar du som bostadsrättshavare för medan elledningarna i väggarna normalt sett är föreningens ansvar. Du ansvar också själ för elledningar som du har lagt till utöver den ursprungliga installationen.

Det finns ytterligare en regel som säger att bostadsrättshavaren inte svarar för reparationer av ledningar för elektricitet om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet (https://lagen.nu/1991:614#K7P12S2). Om du vill läsa mer om dina rättigheter och skyldigheter som bostadsrättshavare så kan du göra det i Bostadsrättslagens 7e kaptiel (https://lagen.nu/1991:614#K7).

Gränsdragningen för ansvarsfördelningen kan vara något luddig och det kan även skilja något mellan olika bostadsrättsföreningar, men det brukar regleras i föreningens stadgar eller av styrelsens praxis. I tveksamma fall skulle jag råda dig att fråga styrelsen!

Hanna KanonRådgivare