FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/02/2018

Vem ansvarar för dröjsmål vid lång eller kort transportering av varan?

Hej!

Skulle ni kunna hjälpa mig lösa denna uppgift då jag och min föreläsare är oense.

Vem står för dröjsmål och ska man vända sig till till transportören eller till Limboms Verkstad AB?

Uppgiften (KöpL)

Byggmekaniska i Mjölby AB har nu funnits i tio år och avser därför att fira med ett tio års jubileum. Till jubileet har de beställt en skylt från Limboms Verkstad AB med texten "Byggmekaniska i Mjölby AB 10 år" som ska sättas upp inför jubiléet den 8 maj. I avtalet anges att skylten ska levereras senast den 6 maj. Skylten skickas från leverantören Limboms Verkstad AB den 4 maj, men kommer inte fram förrän den 9 maj, men då är ju festen över. Har skylten levererats i tid och gör det någon skillnad i ditt svar om leverantören Limboms Verkstad AB ligger i Mjölby eller om den ligger i Haparanda?

Tack på förhand! :)

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Vi kan först konstatera att skylten inte har levererats i tid, därför måste någon hållas ansvarig. Frågan är då vem som ska hållas ansvarig?

När det är fråga om transportköp så regleras det i 7§ köpl. Vad paragrafen reglerar är när skylten ska anses vara "avlämnad". När den ska anses vara avlämnad kommer senare ha betydelse för vem som anses ha "risken" för varan, 12§ köpl.

7§ köpl säger att om köpare och säljare befinner sig i samma ort, så har säljaren risken för varan tills den är avlämnad till köparen. Om köpare och säljare befinner sig i helt olika orter, så har säljaren risken för varan tills den är avlämnad till transportbolaget.

Med det sagt, så finns det två möjliga utgångar:
1. Om Limbom ligger i Haparanda så sker avlämnandet (och därmed övergång av risken) när Limbom ger skylten till transportbolaget, i detta fall är det köparen som har risken för varan vilket innebär att Mjölby inte kan kräva ekonomisk kompensation från Limbom, 7§ 2st.
Notera dock att Mjölby kan rikta ansvar mot transportbolaget, detta regleras utanför köplagen.

2. Om Limbom ligger i Mjölby så sker avlämnandet (och därmed övergång av risken) när Limbom överlämnar skylten till Mjölby. I detta fall så är det Limbom som ska hållas ansvarig för dröjsmålet. Detta enligt 7§ och 13§ köpl.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, finns det några oklarheter så återkom gärna med en kommentar så kan jag förtydliga det!

Allt gott!

Binh TranRådgivare