Vem ansvarar för borttappat paket?

Jag har beställt en produkt från ett företag online. Företaget anlitade PostNord för att skicka paketet till mig, men paketet försvann hos PostNord och kom alltså inte fram. Är jag ansvarig för den försvunna varan, eller är det företaget som jag handlat av som är ansvarigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Risken för varan

Då du köpt produkten från ett företag blir konsumentköplagen (KKL) aktuell. Risken för varan övergår från säljaren till köparen när varan avlämnats, 8 § andra stycket KKL. Enligt 6 § KKL anses varan avlämnad när du, själv eller genom transportör som företaget anlitat, fått varan i din besittning. Eftersom du inte fått varan i din besittning är det företaget som är ansvarig för den försvunna varan.

Påföljder

Du har en rätt att hålla inne betalningen enligt 11 § KKL. Du kan även välja mellan att kräva att företaget fullgör köpet enligt 12 § KKL och häva köpet enligt 13 § KKL. Du kan dessutom ha rätt till ersättning för dröjsmålet om det inneburit skada för dig enligt 14 § KKL.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare