Vem ansvarar för att säljaren får tillbaka varan vid hävning?

Hej,

Jag driver en enskild firma som köper och säljer begagnade bilar. För två dagar sedan sålde jag en bil för 59000. Idag ringde kunden och säger att bilens styrväxel är defekt. Jag svarade att jag köper tillbaks bilen till fullt pris men han kräver dessutom att jag hämtar bilen. Köparen bor i Skellefteå, jag bor och driver min firma utanför Åkersberga. Vad säger Ni, hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet inte huruvida köparen köpte bilen i egenskap av näringsidkare eller privatperson. I ditt fall gäller dock i stort sett samma regler.

Om ingenting särskilt har avtalats har var och en av parterna rätt att kräva att den andre parten lämnar tillbaka sin prestation när avtalet hävs (43 § 2 st. konsumentköplagen; jfr 64 § 2 st. köplagen). Detta innebär att du ansvarar för att lämna tillbaka pengarna till köparen, och köparen ansvarar i sin tur för att lämna tillbaka bilen. Det korta svaret på din fråga är alltså att köparen ska se till att bilen kommer tillbaka till ditt affärsställe.

Eftersom bilen är behäftad med fel kan dock köparen ha rätt till skadestånd (30 § konsumentköplagen; jfr 67 § köplagen). I det här fallet skulle ett sådant skadestånd kunna omfatta kostnader för att transportera bilen till ditt affärsställe. Mindre omfattande kostnader för att återlämna en defekt vara är normalt någonting som en köpare får acceptera. Skadeståndet kan även jämkas om det skulle bli oskäligt för dig att betala. Utan mer information kan jag dock inte med säkerhet avgöra huruvida köparen skulle vinna framgång med ett skadeståndsanspråk.

Mitt råd till dig är att förklara att det är köparen som är skyldig att återlämna bilen till dig. Du bör även ha i åtanke att köparen eventuellt kan ha rätt att få skadestånd för sina transportkostnader.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare